Brabus SLS AMG: Er dette verdens råeste roadster?

I denne Mercedesen har du 611 hester og fri utsikt mot det blå...

Nå er den klar, Brabus SLS AMG. Og den er ikke noe for pyser   eller folk med normal inntekt.
Nå er den klar, Brabus SLS AMG. Og den er ikke noe for pyser eller folk med normal inntekt.

Hvis aversjon mot måkevingedører var den eneste grunnen til at du ikke kjøpte Mercedes SLS AMG i Brabus-versjon da den kom, må du snarest ringe din nærmeste MB-forhandler. Nå kommer nemlig roadsteren med samme oppsett – og det er ikke heeelt sikkert at forhandleren din vil ta inn en slik uten å ha kunde på den.

Det henger selvsagt sammen med pris – og bare det. For hadde noe slikt vært billig, ville vi kjørt det alle sammen.

Del med dine Facebook-venner

Pris eneste hindring

Konkret er det ikke sagt noe om prisnivået i Norge, men når vi vet at en ”standard” SLS AMG coupé starter på 2,8 millioner før den har vært hos Brabus for en seriøs make over, så er det klart at vi snakker om et par huslån før du kan parkere denne i oppkjørselen.

Om en SLS AMG gir et noenlunde snilt inntrykk i utgangspunktet, er alt det borte når Brabus har gjort sine justeringer. Mattsorte luftinntak, spoilere og felger gjør at bilen synes godt.
Om en SLS AMG gir et noenlunde snilt inntrykk i utgangspunktet, er alt det borte når Brabus har gjort sine justeringer. Mattsorte luftinntak, spoilere og felger gjør at bilen synes godt.

Les også: Broom-Benny har testet SLS AMG

Den nye roadsteren deler det meste av spesifikasjoner med coupeen. Det vil si justeringer i alt fra motor og drivverk til utseende og interiør.

Under panseret finner vi fremdeles 6,3 liters V8-motoren, som med det som kalles B63S-powerkitet yter 611 hestekrefter og stabler på beina hele 680 newtonmeter moment når det virkelig gjelder. Det er 40 hester og 30 newtonmeter mer enn utgangspunktet.

Aktivt eksosanlegg i titanium

For å lokke ut de ekstra ressursene har man byttet til andre luftfiltre, katalysatorer med mindre motstand samt et modifisert eksosanlegg i titanium, for å lette både inn- og utpust. I tillegg handler det ”som vanlig” om å hente ut mer fra det elektroniske motorstyringsprogrammet, der det alltid ser ut til å være mer å hente.

Det er ikke noe i veien med ergonomien i utgangspunktet, og interiøret blir lekrere når Brabus får gjort sitt. Egne pedaler og ratt samt tallrike andre detaljer er standard, og kunden kan spesifisere mye etter eget ønske.
Det er ikke noe i veien med ergonomien i utgangspunktet, og interiøret blir lekrere når Brabus får gjort sitt. Egne pedaler og ratt samt tallrike andre detaljer er standard, og kunden kan spesifisere mye etter eget ønske.

Eksosanlegget er for øvrig av den aktive sorten – i tillegg til at titanium-anlegget sparer inn hele 12 kilo vekt i forhold til det originale, er det bestykket med variable porter som gir variabel effekt – og ikke minst variabelt lydbilde. Det finnes til og med et spesielt mykt ”coming home-modus” som kan være lurt å skifte til for ikke å vekke verken naboene eller misunnelsen hvis man kommer hjem sent på natten etter å ha vært ute og lekt seg.

Bilstein har vært samarbeidspartner når man har gjort det samme med systemene som styrer fjæring og demping. Ride control-systemet, som senker bilen opptil 40 millimeter, kan nå også betjenes av føreren under fart, og dermed gi en ekstrem mulighet for finjustering etter egne preferanser.

Spoileren på baklokket, eksosutslippene og diffuseren under bakfangeren avslører at det ikke er en vanlig SLS du har foran deg på veien. Antagelig er det bare like før en fotoboks du vil få særlig tid til å studere den.
Spoileren på baklokket, eksosutslippene og diffuseren under bakfangeren avslører at det ikke er en vanlig SLS du har foran deg på veien. Antagelig er det bare like før en fotoboks du vil få særlig tid til å studere den.

Les også: SLS cabrio imponerte allerede før den var avduket

Har man betalt godt for en slik foredling er det et poeng at folk oppdager det, og det skal du ikke være redd for at de ikke gjør. Brabus sine design pleier å være ganske storkjeftet i uttrykket, og denne er intet unntak.

Ikke for den beskjedne

Store mengder karbon har gått med for å lage spoilerkitet til bilen, som egentlig består mer av store luftinntak enn noe annet. Både motor og bremser får tilført store mengder luft gjennom luftinntak i fronten og i kanalene, og en like iøyenfallende diffuser bak får varmluften til å slippe taket.

Karbon, skinn og børstet aluminium preger midtkonsollen, som ser ganske annerledes ut enn de gjorde i biler for bare 10-15 år siden. Begrepet
Karbon, skinn og børstet aluminium preger midtkonsollen, som ser ganske annerledes ut enn de gjorde i biler for bare 10-15 år siden. Begrepet

Brabus har også spesifisert andre og større hjul, disse måler 21 og 22 tommer og er resultat av en høyteknologisk produksjonsprosess som gjør dem ekstremt lette. De kan fås i både blank og matt finish ut fra kundens ønsker.

Del med Facebook-vennene dine!

Også på innsiden åpner Brabus for stor grad av skreddersøm etter kundenes smak. Karbon- og tredetaljer er selvsagt på plass, det er også terskellister i børstet aluminium med opplyst Brabus-logo, sportsratt med eget design, og et speedometer med gradering opp til 400 kilometer i timen.

Les også: Brabus Rocket 800 er enda tøffere i trynet