Overlege og seksbarnsmamma Berit Nordstrand oppfordrer foreldre til å gi barna melkefett og naturlig fett i kosten. (Foto: TV 2)
Overlege og seksbarnsmamma Berit Nordstrand oppfordrer foreldre til å gi barna melkefett og naturlig fett i kosten. (Foto: TV 2)

– Helmelk er bra for barnehjerner

Overlege og seksbarnsmor anbefaler naturlig fett til alle barn, også overvektige.

Ifølge overlege og seksbarnsmamma Berit Nordstrand skal ikke barn ha mager kost.

– Barn i vekst og utvikling har et nervesystem som også er i vekst og utvikling og det nervesystemet trenger fett. Da er det viktig at det er rett fett, og det er ikke ett fett, sier Berit Nordstrand som også blogger om et sunt kosthold.

– Hjernen trenger fett for å vokse

Hjernen vår består av 60 % fett og trenger fett for å vokse.

Hun mener at ferdigmat og margariner, ekstra lett melk og mager mat gir hjernecellene lite naturlig fett og de «sulter»

– Derfor skal 30 % av matinntaket til barn komme fra fett, forteller Nordstrand.

Les også: Lag sunn og god mat for de minste

Les også: – Dette er sunt for barnet ditt

Riktig fett

Valnøtter (Foto: TV 2)
Valnøtter (Foto: TV 2)
Naturlig fett er blant annet omega3 fra plante - og dyreriket.

– Nøtter, frø, veldig grovt brød og avocado er gode eksempler. Valnøtter er veldig bra for hjernen, og de ligner også på små hjerner så det er et godt bilde på at hjernen trenger fett.

Får barn i seg for lite fett går det utover konsentrasjon, energi, humør og psyken.

Det er en rekke flere matvarer du kan velge for å få det riktige fettet.

– Egg, fet fisk og kjøtt er også gode fettkilder.

Les også: Slik spiser du vekk hodepinen

– En liten prins og prinsesse trenger melkefett

En liten prins eller prinsesse trenger også melkefett, derfor oppfordrer Nordstrand foreldre til å ikke ha fobi mot melkefettet.

– Helmelk er veldig bra i rett mengde. Et barn drikker ofte ikke mengder av gangen. Drikker barnet 1 1/2 dl helmelk er det veldig bra.

Mange barn er overvektige og foreldrene velger kanskje magre varianter til barna.

– Det er ikke melkefettet de legger på se av. Det er disse kjeksene og de raske karbohydratene, den hvite risen og mye bearbeidet mat. Få ungene over på frukt og grønt, rene råvarer og melkefett, sier hun.

Det er viktig å ikke spise fett og sukker samtidig. Da legger du på deg av fettet.

– Tenk på hvordan du setter sammen måtidene. Ikke drikk juice til frokosten hvis frokosten er feit, men drikk heller juice til mellommåltidet hvis det er frukt.

Les også: – Vi må lære oss å nyte maten, mener ernæringsfysiolog

Les også: – Unngå lunsjfellene