Forsikringssvindel blir bare mer og mer utbredt - og mer og mer kynisk. I England er skjer det tusenvis av ulykker hver uke, på grunn av svindelforsøk. (Foto: Illustrasjonsfoto: Scanpix)
Forsikringssvindel blir bare mer og mer utbredt - og mer og mer kynisk. I England er skjer det tusenvis av ulykker hver uke, på grunn av svindelforsøk. (Foto: Illustrasjonsfoto: Scanpix)

– Hvordan vet jeg om bilen har vært kollisjonsskadet?

Frykter han har kjøpt katta i sekken – men mangler bevis.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny. Håper du kan svare meg på dette. Har en tid vært litt i stuss på om bilen vår har en litt annen historie enn vi trodde for den føles litt "slarkete" og har ganske mange knirkelyder i karosseri og interiør. En kamerat av meg mener det kan være fordi den har vært kollisjonsskadet og rettet opp.

Vi så nøye på den sammen og det kan virke som forskjerm og begge dørene på den ene siden er omlakkert, for fargen her er litt annerledes enn på resten av bilen.

Jeg kjøpte den brukt for tre år siden, da var den to år gammel. prisen var gunstig, men ikke spesielt lav. Selger sa ingen ting om skader og alt virket riktig den gangen.

Jeg tok heller ikke noen spesiell test på den da alle servicer var stemplet i serviceheftet. Nå føler jeg sterkt for å finne ut om jeg har kjøpt katta i sekken

Benny svarer:

Hei du. Aldri hyggelig når den ubehagelige følelsen av ”katta i sekken” kommer sikende. Hvorvidt bilen din har vært kollisjonsskadet eller ei, kan jeg naturlig nok ikke svare på. Vil anbefale deg å ta en tur innom et karosseriverksted – de ser det nok kjapt, slik at du få et klart svar på dette.

Hvis du har en kontrakt eller tilstandsrapport fra den gang du kjøpte den så ville jeg sjekket disse dokumentene for å se hva som står der. Selger plikter jo å opplyse om større skader. Både på kontrakter og tilstandsrapporter er det som regel punkter for nettopp dette.

Del med Facebook-vennene dine

På den annen side er du litt sent ute. Dette burde du sjekket nøyere når du kjøpte bilen. Etter tre år vil jeg tro du har få – eller ingen – rettigheter, i alle fall hvis du kjøpte den privat og om du ikke har noen dokumentasjon. ”Papirarbeidet” kan vise seg veldig nyttig – selv ved kjøp av nyere biler.

Så mitt råd til deg blir: Finn ut det virkelig har vært en stor skade. Hvis den har vært skadet – sjekk din dokumentasjon. Hvis den ikke har vært skadet, sjekk ut hvorfor den er ”slarkete” få reparert dette, få fjernet knirken og kos deg videre med bilen. Lykke til!

LES OGSÅ: Slik finner du ut når bilen må på EU-kontroll


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Hva er best – SUV eller stasjonsvogn?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: