Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gjennom alle tider har det gått mye penger med til å planlegge en ny bilmodell - mer og mer etterhvert som kravene og konkurransen har økt.

Og mulighetene for å gå på en skikkelig smell hvis bilen flopper er naturligvis også blitt større.

Den moderne bilbransjens "cash cows"

Nå melder Automotive News at den velrenommerte analytikeren Max Warburton sammen med sitt team hos Bernstein Research i London har tatt for seg det vi kan kalle bilismens "moderne tidsalder", hvilket i denne sammenhengen vil si fra 1990 og til i dag, for å finne de mest vellykkede bilmodellene ut fra ett eneste kriterie: Bunnlinja.

Del med Facebook-vennene dine

Bilbransjens "cash cows", om du vil.

Les også: Bobla - alle tiders suksesshistorie

Man kan se for seg at det er tre måter å påvirke resultatet på. Den minst utslagsgivende er trolig å spare penger på utvikling - uansett må man sikte mot å selge så mange biler at utviklingskostnaden, om den er lav eller høy, blir beskjeden i forhold til hva man klarer å tjene inn.

Volum er viktigere enn noen gang når man opererer i et marked hvor man ikke kan ta ut enorme priser. Toyota Camry, her fra 2007, er ukjent hos oss nå for tiden, men selges i stort volum andre steder i verden. Slikt blir det profitt av.

Og her har vi de to andre variablene: Enten må man klare å selge bilene for en høy pris, eller også må man selge store volumer over lang tid. Og aller helst begge deler. Da har man en cash cow man kan melke i lang tid.

Tre hovedkategorier

Ut fra dette har Warburton satt opp en liste over de 12 mest lønnsomme bilmodellene de siste 20 årene. Og ser man på den vil man fort legge merke til at det er tre hovedkategorier som peker seg ut:

Amerikanske fullsize pickuper, som har solgt til gode priser i stort antall over lang tid. Tyske luksusbiler, som også scorer godt på de fleste av disse faktorene. Og til slutt japanske mellomklassebiler, som starter med handicap i form av lav pris, men som likevel tar igjen så mye på volum over et langt livsløp at bunnlinja likevel blir svært god.

Noe overraskende at en lavvolum-produsent som Porsche hevder seg, kanskje, men forholdsvis lange serier og høy pris bidrar til å plassere 911 - her en Turbo fra 2002 - på lista.

Kanskje ikke helt overraskende var det amerikanerne som gjorde storeslem da tallene skulle knuses. Pickup-seriene fra de amerikanske "tre store" la beslag på de tre topp-plasseringene på lista, med en samlet inntjening før skatt på smått fantastiske 108 milliarder dollar siden 1990.

Det sier en del om nivået når Automotive News opplyser at de neste ni, svært lønnsomme bilmodellene på lista sto for omtrent samme inntjening til sammen som trekløveret i topp.

Les også: Små serier - men Porsche går så det griner

Her er lista fra Bernstein Research:

1: Ford F-serie

2: GMs fullsize-pickuper

3: Dodge Ram

4: Mercedes-Benz S-klasse

5: BMW 5-serie

6: BMW 3-serie

7: Mercedes-Benz E-klasse

8: Lexus RX

9: Jeep Grand Cherokee

10: Honda Accord

11: Porsche 911

12: Toyota Camry

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Og de største pickupene blir bare større og større...