Navigasjon: Stadig flere sliter med dette
Har det rett og slett blitt altfor avansert? Hva mener du?
Gjennom 13 år har amerikanske J. D. Power and Associates gjennomført undersøkelser for å måle kundetilfredshet med integrerte navigasjonsanlegg i nye biler. Nå foreligger årets undersøkelse, og den gir ikke bilprodusentene noen grunn til å være stolte av det de har fått til.
Og det har ikke resultatene av undersøkelsene de foregående årene gjort, heller.
Tvert imot er trenden så påfallende at man må mistenke bilprodusentene for ikke å ta tilbakemeldingene fra publikum på alvor i det hele tatt, konkluderer Autonews.com etter å ha lest rapporten.
Les også: Er fabrikkmontert navigasjon egentlig nødvendig?
Mer avansert - vanskeligere å bruke
Utgangspunktet er stabilt: Publikum fortsetter å etterspørre avansert teknologi, og systemene blir mer og mer avanserte. I tillegg blir de stadig mer integrert med andre utstyrskomponenter som multimedia-enheter, både gjennom skjermbasert styring og talestyring.
Men utviklingen når det gjelder brukervennlighet er ikke like god.
Årets undersøkelse skal være noe annerledes lagt opp enn tidligere års, og resultatet dermed ikke direkte sammenlignbart. Men det betegnes som skuffende, også i forhold til tidligere resultater, når så mange som 351 problemer ble rapportert per 100 enheter. Altså har hver respondent opplevd i snitt 3,51 problemer med sitt originale navigasjonsanlegg.
Undersøkelsen er for øvrig gjennomført med svar fra 18.303 personer som har kjøpt eller leaset en ny 2011-modell med fabrikkinstallert navigasjonsanlegg i år, og burde dermed gi et solid resultat.
Stabil klagetopp gjennom 10 år
Kriteriene som navigasjonsanleggene er blitt målt på er brukervennlighet, utarbeidelse av kjøreruter, skjermkvalitet, prosesshastighet, stemmeveiledning og stemmegjenkjenning.
Les også: BMW 7-serie - avansert bruktbil som kan ruinere deg
Manglende brukervennlighet står for nesten en tredjedel av klagene.
Slik har det vært i 10 år, uten at bilprodusentene ser ut til å ha gjort så mye for å forenkle brukergrensesnittet, konkluderer J. D. Power. Tvert imot gjør økende integrering med telefon, air condition og musikkanlegg at stadig flere ser ut til å ha problemer med å navigere i selve navigasjonsanlegget.
Og det er ikke bare de mest teknologi-skeptiske som opplever problemer. Blant de som oppga at navigasjonssystemet i bilen sin er "ukomplisert" forekom det 243 klager per 100 enheter, mens tallet var hele 735 per 100 enheter blant de som karakteriserte systemet sitt som "svært komplisert" å betjene.
Chrysler og Garmin minst dårlige
Chrysler og Garmin kan om ikke smile, så i hvertfall finne en form for trøst i undersøkelsen. De Garmin-baserte anleggene i Dodge Charger og Chrysler 300 kom nemlig på henholdsvis første og tredje plass i kundetilfredshet, mens Hyundai-Mobis-anlegget i Hyundai Genesis coupé snek seg innimellom på andreplass.
Hva mener du: Har brukervennligheten i fabrikkmonterte navigasjonsanlegg blitt bedre med årene? Si din mening i kommentarfeltet under!