tata-nano-forfra
tata-nano-forfra

Tata Nano: Denne koster bare 18.000 kroner

Har blitt litt mer påkostet - men prisen er uforandret.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjelden har utviklingen av en ny bilmodell fått mer oppmerksomhet. Historien om Tata Nano startet med at Tata-sjefen Ratan Tata gikk ut og erklærte at de skulle bygge verdens billigste bil – og med den revolusjonere markedet for nybiler både hjemme i India og i andre fattige land.

Men han nøyde seg ikke med det. Tata definerte også prisen – før de gikk i gang. Den skulle være på 100.000 rupier eller, rundt 12.000 kroner. Bare slik kunne dette bli en ekte folkebil.

Tok fyr

Underveis var det mange skjær i sjøen og en kraftig økning i råvareprisene underveis i utviklingen, gjorde at Tata måtte forlate sitt ambisiøse prismål. Likevel klarte de å få bilen ut på markedet til 120.000 rupier – slett ikke verst det heller.

Del med Facebook-vennene dine

Likevel har ikke bilen blitt den salgssuksessen man hadde forestilt seg. Til dels skyldes det store problemer rundt produksjonen (den planlagte fabrikken ble stoppet av miljøvernhensyn) – men bilen har også fått ganske mye negativt PR etter at den kom på markedet. Blant annet har det vært mye oppmerksomhet rundt flere tilfeller av selvantenning.

Tata-Nano-grønn

LES OGSÅ: Verdens billigste tok fyr igjen

Flere hestekrefter

Tata gir seg imidlertid ikke så lett og lanserer nå en forbedret utgave av Nano.

Det handler i hovedsak om mer påkostet interiør og mulighet for flere farger. Dessuten får motoren flere hestekrefter, opp fra 35 til 38. Likevel skal bensinforbruket gå ned. Med vekt på bare 600 kilo, skal ytelsene være brukbare. Toppfarten avslører at dette ikke er ment som noen motorveicruiser, Nano gir seg når den kommer opp i 105 km/t.

"Litt" kjappere: Denne klarer 1690 km/t!

Vil vokse

Tata skal også ha gjort modifiseringer på styring og støtdemping på den nye utgaven. Men prisen ligger fortsatt på rundt 18.000 kroner hjemme i India. Salgsmålet ligger på rundt 20.000 biler i måneden.

Foreløpig er Nano et godt stykke fra å komme til Europa. Det vil kreve betydelige modifiseringer av bilen hvis den skal klare våre krav. Men Tata er allerede på plass i flere markeder med andre modeller og har store ambisjoner om vekst i årene som kommer.

Tata-Nano-hvit

LES OGSÅ: Klarer du å gjette hvor denne firehjulstrekkeren kommer fra?