Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når man skal beskrive VW etter hvert så berømte Transporter, gjelder det å holde tunga rett i munnen. Den første som kom i 1950, var naturlig nok basert på VW Bobla som jo var den første VW-en og dermed fikk det logiske navnet Type 1.

Transporteren ble dermed Type 2 og første generasjon av den fikk betegnelsen T1 – altså den første av den andre, og het så fram til 1967 da Type 2 T2 (andre generasjon av Type2) tok over.

Nok om det. Disse unnselige, enkle bruksbilene har etter hvert opparbeidet seg en enorm interesse blant VW-entusiastene. Det begynte først med luksusbussen, men både pickup og varebilene har fulgt på. Og jo eldre jo grommere.

Del med Facebook-vennene dine

Verdens eldste?

VW-1955-siden. (Foto: e-bay)

Bilen på disse bildene er en 1955-modell, og skal visstnok være verdens eldste i sitt slag. Det hevder i alle fall selger – uten at undertegnede tør gå god for akkurat det... De første bilen ble som nevnt produsert fem år før denne.

I annonsen så står den beskrevet som” Barn door bus”. Som på Norsk betyr noe slikt som låvedør-buss – selv om det er det vi kjenner som en varebil. Det med låvedørene har altså med de dobbelthengslede sidedørene å gjøre.

Det er nettopp disse dørene som gjør dette sjarmtrollet av en bil spesiell. Det skal være verdens eldste VW Type 2 T1 med disse dørene.

Les om VW Caravelle T3 - 80-tallets kasseracer her:

I god stand

Motor, bensintank og reservehjul (Foto: e-bay)

Denne er stort sett original og urestaurert både utvendig og innvendig. Det den mangler av blank lakk, skinnende krom og nytrukne seter tar den i rikt monn igjen på nostalgi, herlig patina og sjarm. Så mye som 80 % av lakken med de påmalte logoene skal også være original. Noe rust har blitt fikset opp underveis, bremsene har blitt overhalt og alt (det er ikke så mye da...) fungerer også.

Pass opp for denne VW T1 fra 1960:

Dette var VWs blinklys fram til 1959. (Foto: e-bay)
Enkel, ren og ukomplisert design. Merk bremselyset midt på motorlokket, og de sorte, gamle Calefornia-skiltene! (Foto: e-bay)

Interiøret matcher visstnok også bilen eksteriør. Også de sorte, gamle originale California-skiltene står på bilen – noe som er viktig for samlerne. Dekkene ser nye ut og felgene har tydeligvis fått en omgang med lakksprøyta. Eksospotta er ny, og det ser ut som om bunnplattformen har blitt sandblåst og lakkert. Legg også merke til den originale takgrinden.

Til salgs

Herlig patinert! (Foto: e-bay)

I følge selgeren som har lagt den ut på den amerikanske auksjonssiden e-bay, – skal det bare være å vri om nøkkelen og kjøre... \

Se hele annonsen her:

Selger har nå fått inn 13 bud, det høyeste er på 32.100 dollar, eller nærmere 200.000 kroner. Men det var ikke nok til at den ble solgt - dermed har du fortsatt muligheten hvis du er interessert i å sikre deg dette klenodiet.

Del med Facebook-vennene dine

Spørsmålet er hva man skal gjøre med en slik bil. Holde den i den velpatinerte originalstilen, eller restaurere til ny stand, eller kanskje rett og slett bygge den om til cool Cal-looker og ha surfbrett på taket?

VW Passat: Nå er denne veteranbil også:


Hva tror du - er dette verdens eldste i sitt slag? Fortell i kommentarfeltet under: