Soho anno 1998 (Foto: Nidar)
Soho anno 1998 (Foto: Nidar)

Soho kommer tilbake – ti år etter at den forsvant

30.000 Facebook-fans får ønsket sitt oppfylt.

Ti år tilbake forsvant Soho-sjokoladen fra markedet, men nå er den tilbake i en pose med tre andre kjenninger, Stratos med nøtter, Smørbukk Stang og Bamsemums Banan.

– Det er alltid en god og veloverveid grunn til å sanere et produkt. Når vi lanserer er det ingenting vi heller vil enn at de klarer seg på markedet. Vi har alltid stor tro på det vi lanserer. Det er sjelden vi relanserer varer, men rød Stratos har vært på markedet tre ganger før, sier Marthe Schomacker, kommunikasjonsrådgiver i Nidar til TV 2 hjelper deg.

– Soho ligger klart på toppen over etterspurte produkter, og er en sjokolade vi vet veldig mange savner, sier Schomacker.

I 1998 var Soho, sjokoladen med yoghurt og crisp, en storsatsning for Nidar. Tre år senere ble den sanert.

Les også: Disse produktene får du ikke kjøpt lenger

30.000 savnet den

– Vi får i gjennomsnitt 200 henvendelser årlig fra forbrukere som ønsker Soho tilbake. I tillegg har mer enn 30.000 gitt uttrykk for at de savner den på Facebook. Særlig er etterspørselen stor blant dem som er mellom 18 og 29 år, hvor hele en av tre oppgir at de fortsatt savner Soho, ifølge en Synovate-undersøkelse. Det er imponerende at et merke kan holde seg så sterkt etter å ha vært borte fra markedet i mer enn ti år, sier Schomacker.

– Får Soho bli hvis den selger nok?

– Det er limitid edition i første omgang, så får vi se på responsen. Vi åpner for at en av bitene kan komme tilbake i en Nidar Favoritter-pose. 540.000 poser er foreløpig laget, sier Schomacker.

I år forsvinner én nyhet fra Nidars sortiment, DOC’ Stærk.

Les også: «Kokaindrikken ble solgt i Norge»

Dette savner folk

Det florerer med «Vi som savner ditt og datt»-grupper på Facebook. Folk vil ha tolvpakning med Freias påskeegg, Kvikk Lunsj-is, den salte smurfepastillen tilbake, Smash!-is og skrukork på glassflaske.

4991 personer vil ha appelsinjuicen Capri Sonne på halvlitersflaske og 1487 vil ha Sommeris i butikken. I tillegg er det noen som savner Drillo-is og Big One Mexican.

For to år siden kom Urge på 1,5-liters flasker etter press fra en Facebook-gruppe. For å overbevise Coca-Cola ba ildsjel Magnus Nyborg meningsfellene tømme butikkene for Urge den dagen. Ifølge E24.no ble enkelte butikker tømt for Urge, og 1,5-literen med Urge ble en realitet.

Les også: Nå har Pepsi Raw «floppet»

Saken fortsetter under bildet.

utg_tte-varer-del1_880226i (Foto: KiMs, TORO, Kraft Foods )
utg_tte-varer-del1_880226i (Foto: KiMs, TORO, Kraft Foods )

Disse solgte ikke nok

To ganger i året dukker det opp et lass med varer i butikkene. Flere hundre, kanskje tusen varer skal inn, og da må andre varer ut.

Les saken: Disse varene har forsvunnet fra hyllene

For ett års tid siden forsvant flere varer. Blant annet sjokoladen Yade, Omega-3 leverpostei og Grandiosa Spelt.

Til felles hadde disse varene at de ikke solgte nok.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter