Iver Gording (Foto: TV 2)
Iver Gording (Foto: TV 2)

Har funnet ut hvorfor jenter leser bedre enn guttene

Jenter er flinkere på skolen enn gutter, men forskere har funnet to skoler i landet der guttene er like gode. Nå kan hemmeligheten bli delt med resten av landets skoler.

Guttene ligger i gjennomsnitt ett år etter jentene i leseferdigheter når de er ferdig med grunnskolen, viser tester.

Men forskere har funnet to skoler i Norge hvor guttene er like gode. Nå vil Høyre-leder Erna Solberg at alle landets skoler må få ta del i hemmeligheten bak.

Les også: Skoleforsker frykter at skoler blir taperfabrikker

Bodil Alver Moen (Foto: TV 2)

– Gutter velger faktabøker

– Sorry, Pelle, sa han uten å snu seg, leser Iver Gording med innlevelse fra en av Ambjørnsens Pelle og Proffen-bøker.

5.-klassingen Iver går på en av svært få skoler i Norge hvor guttene er like flinke til å lese som jentene.

– Vi har ikke en fast lesebok, men vi lar ungene i veldig stor grad velge lesestoff. Vi ser at veldig mange gutter velger faktabøker, forteller rektor ved Søre Ål skole i Lillehammer, Bodil Alver Moen til TV 2.

– Men når de blir litt eldre vil de heller ha litt spennende skjønnlitterære bøker, legger hun til.

Les også: Nasjonale prøver: Disse elevene leser best i landet

Thomas Nordahl (Foto: TV 2)

– Tydelige krav, tydelige lærere

Men bokvalget er ikke hele oppskriften på lesesuksessen, ifølge en forskningsrapport Høgskolen i Hedmark har gjort for Høyre.

– De kjennetegnes ved at de har en veldig strukturert undervisning, tydelige krav, tydelige lærere, sier professor Thomas Nordahl som er leder for senter for praksisrettet utdanningsforskning i Hamar.

Les også: Norge er kåret til verdens beste land å bo i

Guttene takler ikke egen læring

Ellers i Norge havner guttene i snitt ett år etter jentene i leseferdigheter. Nordahl mener guttene ikke takler ansvaret for egen læring som dagens skole legger opp til.

– Det vi tror er at vi har en skole der elever har en litt for stor grad av frihet, at det er for lite struktur, at det er for lite tydelige lærere, for lite tydelige forventninger, sier Nordahl.

– Og når forventningsnivået er litt lavt til gutter så presterer gutter ikke mer enn det de må.

Les også: Gutter leser dårligere

Erna Solberg (Foto: TV 2)

– Ingen grunn til at gutter får taperstempel

Høyre, som har bestilt og betalt forskningsrapporten, mener kunnskapene fra de skolene som har fått det til, nå må overføres til hele Norge.

– Det er ingen grunn til at gutter skal få et taperstempel i årene fremover, vi trenger de og i det fremtidige arbeidslivet og vi trenger ikke mange unge gutter som ramler ut og får rusproblemer eller annet fordi de ikke har klart å lære på skolen, sier høyreleder Erna Solberg til TV 2.

– Undersøkelsen trekker frem karakteristika ved de skolene som gjør det best, og det at det er struktur, orden, faste rammer, at det er god klasseledelse, det skaper ro i klasserommet, det skaper konsentrasjonsmuligheter for guttene og da må vi lete etter det, sier hun.

Se nyhetsvideo om leseferdighetene i norske skoler øverst.

Kvinnedominert miljø

Nordahl tror også noe av forklaringen til at guttene sliter kan ligge i at grunnskolen til en stor grad mangler mannlige rollemodeller.

– 80 prosent av lærerne i barneskolen er kvinner, vi ser at mødre står for 75 prosent av samarbeidet mellom hjem og skole.

– Fedre er fraværende, mannlige lærere er fraværende og dermed blir det dårlige rollemodeller for gutter og det taper de på, så vi er og veldig avhengig av å ha fedre som stiller opp for sine egne sønners skolegang.

– Det er de veldig tjent med i lengden, forteller han.

Les også: Stryk til norsk skole

Kjønnsforskjellene stadig større

– Det er lettere å vite litt om sitt eget kjønn, og jeg tror enkelte gutter har en adferd som utfordrer kvinner litt mye og skaper usikkerhet, sier professor Thomas Nordahl.

– Nå er vi snart kommet i en situasjon der vi forventer mer av gutter enn av jenter og da blir kjønnsforskjellene stadig større, legger han til.

Les også: Oslo-elevene leser best i landet