Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford viste den første gang på Detroit-utstillingen i januar-. Da het den Vertrek, men det var ingen stor hemmelighet at dette var andre generasjon av bilen vi kjenner som Ford Kuga. Nå er den offisiell – og debuterer på Los Angeles Motor Show denne uken.

Fords nye SUV skal også selges under Escape-navnet i USA. Strategien kalles "One Ford" – Ford kutter nå drastisk ned på antall modeller og satser på at samme modell med enkelte modifiseringer kan selges på mange markeder.

I USA har Escape lenge vært en kjempesuksess. Kuga har ikke klart det samme i Europa – men nå tyder mye på at Ford har gjort hjemmeleksa skikkelig.

Mer plass

Ford understreker at målsettingen har vært å lage en bil som kombinerer det beste fra flere verdener. Designet er umiskjennelig europeisk Ford, med stramme, sporty linjer. Kjøreegenskapene skal også bygge videre på dagens Kuga, som er en av de desidert mest kjøreglade SUV-ene.

Del med Facebook-vennene dine

I tillegg skal den innvendige plassen, trekkevnen og offroad-egenskapene være tilpasset det amerikanske markedet.

Akkurat det med innvendig plass høres svært positivt ut. Er det noe vi savner på dagens Kuga så er det rett og slett litt mer plass. Bilen er blant de minste i klassen og mangler dessuten flere av de smarte og fleksible interiørløsningene som vi finner hos flere av konkurrentene. Det har nok kostet Ford mange salg.

Fod lover svært god aerodynamikk, til tross for en oppreist front. Designet har med seg veldig mye fra dagens Kuga.

LES OGSÅ: Denne Forden er en perfekt familiebil

Ikke sjuseter

Vertrek er i likhet med dagens Kuga bygget på Focus-plattformen. Det betyr kompakte mål, men den har vokst ti centimeter i forhold til dagens Kuga. Her hjemme kan dette bli bilen som fører Ford helt til topps innenfor dette segmentet.

Dagens Kuga får toppscore på design og kjøreegenskaper, men som sagt skorter det for mye på plassen – noe som er et viktig kriterium for de aller fleste kjøperne i denne klassen.

Ford har imidlertid ikke falt for fristelsen til å bygge den ut til å bli sjuseter – i alle fall ikke i starten. Men det er ikke vanskelig å tenke seg at en "Grand Kuga" kan være neste skritt. Focus-plattformen er fleksibel rommer allerede sjuseteren Ford Grand C-Max.

Slik ser det ut inne i nye Kuga - et solid løft fra dagens modell.

LES OGSÅ: Dette er verdens sikreste pickup

Mer avansert

Til tross for at den blir større, lover Ford at forbruk og utslipp går ned. Fords produktsjef Derek Kuzak hevder at Kuga skal bruke mindre drivstoff enn samtlige konkurrenter.

Bilen blir også mer teknisk avansert enn dagens modell. Lista over ekstrautstyr er lang. Blant dette er elektrisk bakluke som åpner seg når du sparker forsiktig på et punkt på bakre støtfanger, en rekke sikkerhetsløsninger – og internett-tilkobling.

Interiøret skal være kraftig oppgradert og ha bedre kvalitetsfølelse enn i dag. Her kjenner vi også igjen veldig mye fra nye Focus.

Den europeiske premieren skjer på bilutstillingen i Genève i mars og så kommer bilen på markedet sannsynligvis i andre halvdel av 2012.

I USA skal den hete Escape - i Europa Kuga. Dette er et av resultatene av "One Ford"-strategien som skal redusere antall modeller og utviklingskostnader drastisk.

LES OGSÅ: Dette er en utrolig bra bil – men ...