Scandinavian Star (Foto: Scanpix)
Scandinavian Star (Foto: Scanpix)

Branneksperter avdekker store hull i Scandinavian Star-etterforskning

– Scandinavian Star-katastrofen bør etterforskes på nytt, mener en gruppe branntekniske eksperter.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Han som har fått skylden for dette omkom i brann nummer to når det beviselig var minst fire branner. Det i seg selv er et stort tankekors, mener senioringeniør i brannteknikk, Håkon Winterseth i Skansen consult.

Redningsmannskapets bilde av skipet i brann. (Foto: Scanpix)

Sammen med kollegene har de brukt hundrevis av timer på å gå gjennom et omfattende etterforskningsmateriale. De er betenkt.

– Det er kun brann nummer en og to som er etterforsket tidligere. Brann nummer tre og fire har aldri vært etterforsket, sier senioringeniør i brannteknikk, Ståle Eilertsen i Skansen consult.

De mange brannene

Ekspertene mener materialet viser at Scandinavian Star ble rigget for brann.

Det ble startet minst fire branner om bord i båten.

Likevel konkluderte politiet med at den som sto bak alt, var en tidligere straffedømt dansk trailersjåfør.

Til tross for at denne mannen døde på sin egen lugar samtidig med hovedvekten av passasjerene.

– Jeg mener helt bestemt at saken må gjenopptas. Her er man ikke ferdig med jobben, understreker Winterseth.

158 mennesker omkom i katastrofen på Scandinavian Star påsken 1990.

Les også: De verste skipsulykkene i Norge i moderne tid

Sabotasje

De branntekniske ekspertene stusset på at det oppsto en ny, stor brann hele 11 timer etter brannen som krevde flest menneskeliv.

BRANN: 159 personer mistet livet i brannen ombord på "Scandinavian Star". (Foto: Tor Arne Dalsnes/NTB scanpix)

Gangen er totalt utbrent, men bilder viser sengebunner som er stablet opp mot veggen. I taket går det rør til hydraulikksystemet som betjener hydraulisk utstyr på bildekket.

Ett av disse rørene er tydelig bøyd ut fra veggen.

– Her har man bevisst løsnet et hydraulikkrør, bendt det ut fra veggen og pumpet olje ut. Dette må gjøres ved å holde inne en knapp et helt annet sted – i maskinrommet. Siden det har brent så lenge tilsier det at det må ha rent ut ganske mye olje. Brannen varte i flere timer. Noen har stått på det dekket og holdt inne en knapp for å tømme denne oljen ut i dette området, mener Ståle Eilertsen.

– Kan en enkelt passasjer klare dette?

– Nei. Da må man ha detaljkunnskaper om hvordan dette fungerer. Jeg er helt overbevist om at en enkeltpassasjer ikke kunne hatt disse opplysningene.

Artikkelen fortsetter.

Scandinavian Star

– Det som er rart med brann fire er at denne har oppstått et helt annet sted i skipet som ikke er berørt av de tre andre brannene tidligere.

Hydraulikkolje brenner først når temperaturen når flere hundre grader. Men etter dette er den svært vanskelig å slukke. Ekspertene mener at sengebunnene og en åpen flamme var årsaken til infernoet etter at noen satte trykk på røret fra et annet rom.

scandinavian-star-brenner

Artikkel fra 2010: 20 år siden tragedien på «Scandinavian Star»

Brenner i havn

Ferjen blir tauet inn til Lysekil i Sverige. Men få timer etter at skipet er fortøyd ved kai, starter en ny, kraftig brann. Gjennom natten raser en kraftig brann i forskipet. Flere dekk og mange meter unna de tidligere brannene.

Dagen etter avdekker politiets videobilder at det ser ut til å være rigget for en større eksplosjon på bakre dekk.

Tett opp mot en åpen ventilasjonsluke som fører til brannområdet står det to store spann med malingstynner. På dekket ligger sengetøy og annet brennbart materiale.

Like ved en stor flaske sveisegass og en flaske oksygen.

Ettersom dekket ble brukt under slukkearbeidet, mener samtlige brannfolk at flaskene umiddelbart ville blitt kastet på sjøen som en del av sikkerhetsarbeidet.

– Det viser at de har kommet dit i etterkant. Etter at skipet har kommet til kai, mener Eilertsen.

Les også: – Flere brannstiftere startet branner på «Scandinavian Star»

21 år med gransking

Utenfor Bergen viser Terje Bergsvåg deler av materialet han har gjennomgått. Han mener det var et problem at etterforskningen ble delt mellom Norge, Sverige og Danmark.

Dessuten mener han etterforskningsledelsen altfor tidlig så seg blind på én gjerningsperson.

Scandinavian Star (Foto: Scanpix)

– Hvis etterforskningen hadde blitt rettet opp mot en mulig forsikringssvindel, ville de se hvem som er knyttet opp mot dem som fikk forsikringspengene. I så fall er det ni mennesker som var med på ferjen som er knyttet opp mot de opprinnelige eierne, sier nestlederen i Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star.

– Befrielse å få vite

Ny begjæring om etterforskning er sendt Riksadvokatens kontor. Harald Strand sier til TV 2 at materialet er mottatt, og at en ønsker å ha en innstilling klar før jul. For øvrig har han ingen kommentarer til innholdet.

– Det vil være en befrielse for de pårørende å få vite hvem som forårsaket brannen, drepte disse menneskene og vite at de vil bli stilt til ansvar, sier Bergsvåg.