Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ingen hemmelighet at unge bilførere er overrepresentert på ulykkesstatistikkene.

Andelen trafikkdøde ungdommer (18-24 år) har økt kraftig de siste årene. Og de aller fleste trafikkdrepte i denne aldersgruppen er gutter. En femtedel av dem som dør i trafikken er menn under 25 år.

Flere virkemidler

Arbeiderpartiets Susanne Bratli sitter i transportkomiteen på Stortinget. Hun tar til orde for å bruke kraftige virkemidler for å få ned disse tallene.

– Vi har kommet langt i trafikksikkerhetsarbeidet og ulykkestallene har også gått ned. De har også gått ned for ungdom. Men det betyr bare at vi må sette i gang med enda flere virkemidler og kanskje litt mer kontroversielle virkemidler, sier Bratli, til NRK

Del med Facebook-vennene dine

Førerretten

Ifølge NRK mener hun at det bør vurderes prøveprosjekter med både alkohollås og fartssperre. Dessuten en system med gradvis utvidelse av førerretten. Slik at man helt i starten bare får lov til å kjøre uten passasjerer og på dagtid – og så kan få utvidet førerretten hvis man kjører feilfritt over en viss tid.

– Jeg mener at man må diskutere om vi skal sette i gang prøveprosjekt med disse tiltakene for å se om de fungerer, sier stortingsrepresentanten, til NRK.

Kjørelærerne: – Unge menn kan være farlig selvsikre bak rattet

Skeptisk

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund mener imidlertid ikke at dette er veien å gå:

– Det vil gi liten effekt, og det blir også feil å lage masse restriktive tiltak for en gruppe som vi ønsker skal få trening på veiene og ha riktige holdninger, sier hun til VG.

Sagedal mener bedre veistandard, sikrere biler og holdningskampanjer er veien å gå.

LES OGSÅ: – Stemmer det at unge bilførere ikke skal få kjøre på natten?

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under: