Denne uka dro redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen for å hente en av de rykende ferske B-klassene som har ankommet Norge.

Vår utsendte skal ha bilen i en uke – og vil gi en grundig redegjørelse for hva han synes om det siste tilskuddet på flerbruksbil-fronten. Men alt nå er det på tide med et lite førsteinntrykk.

Del med dine Facebook-venner

– Hei sann! Forstyrrer vi kjøringen din nå, eller?

– Nei da, det går bra. Her er det handsfree og greier, så det går fint. Det er faktisk standardutstyr med bluetooth som streames via stereoanlegget. Men som du kanskje hører er ikke lyden helt på topp.

– Nei, her var det både hakkete og litt bakgrunnsstøy. Men vi tenkte å få lirket ut av deg et førsteinntrykk likevel...

– Det går fint. Jeg må jo si at jeg ble positivt overrasket over utseendet på bilen. Her må det legges til at jeg nok ikke hadde de helt store forventningene. Flerbruksbiler er langt unna å pynte opp veiene våre noe voldsomt. Men jeg har jo sett bilder av denne og de så bra ut – og den er faktisk finere i virkeligheten.

LES OGSÅ: Mercedes A-klasse: Råtøff konseptbil lover mye

Større og mer praktisk

B-klassen lanseres her til lands 19. november – og konkurrerer med særlig Ford C-Max og Golf Plus – men ønsker også å kapre BMW 1-serie-kunder. De som kjøper flerbruksbiler er imidlertid gjerne opptatt av plass – og da faller BMW-en litt utenfor akkurat i dette segmentet.

– Men hvordan er egentlig plassen i nye B-klasse?

– Selv om bilen er har relativt beskjedne yttermål, byr den på imponerende innvendig plass. Bagasjerommet er på 488 liter med baksetene oppreist, men her kan både baksetene og det høyre forsete legges ned om en bestiller riktig utstyrspakke. Dessuten kan baksetene nå reguleres i lengderetning. Det er en viktig nyhet. Plassen er ikke bare bedre, men det er funnet gode og nye løsninger for å gjøre det lettere å utnytte den.

LES OGSÅ: Mercedes B-klasse: Denne skal mange norske familier kjøpe

Høy komfort

– Kjøreegenskapene da, hva synes du om de?

– Tja, det er jo ikke noen racerbil. Men inngangsmodellen som jeg har nå er utstyrt med 109-hester diesel. Og tro det eller ei, det kjennes ikke så dødt ut som en skulle tro. Her er det bra krefter – relativt sett. Kjøreegenskapene er også langt unna det du assosierer med sportslig og aktiv kjøring. Men komforten er veldig bra, så den lever opp til Mercedes-ryktet på det området.

– Ja, og det med å leve opp til Mercedes-ryktet har jo også vært et tema på B-klassen ...

– Her har jeg gode nyheter. De som mente den forrige ikke svarte til forventningene, vil trolig skifte mening nå. Det er mer premiumfølelse over denne bilen. Nå er riktignok testbilen utstyrt med skinn og annet ekstrautstyr for å heve kvaliteten, men selv uten det er det ingen tvil om at du sitter i en Mercedes. B-klasse har tatt et viktig steg videre her.

LES OGSÅ: Kjøpe brukt B-klasse? Da bør du vite dette:

24.500 kroner billigere

– Bare et siste spørsmål før vi slipper deg – vi må jo få høre litt om prisen!

– Ja, det kan må vi ikke glemme – og her har jeg flere gode nyheter. For det første går inngangsprisen ned. B-klasse er nå tilgjengelig fra 299.900 kroner – en nedgang på 12.000 kroner fra forrige generasjon. Da får du den bilen jeg kjører nå. Enda mer gunstig er faktisk 200 CDI (136 hk) – som har gått ned 24.500 kroner siden sist, og nå starter på 339.000 kroner. Det begynner å bli mye bil for pengene.

Men vi får ikke lagt på røret likevel. Vegard har mer på hjertet.

– Ja, jeg må jo avsløre den kanskje største nyheten på denne bilen. Mercedes jobber mye med sikkerhet. De vil at B-klasse skal sette en ny standard på dette. Derfor er alle modellene utstyrt med radarbasert kollisjonsvarsling som standardutstyr. Dette er de først i klassen med. I korte trekk går det ut på at føreren varsles hvis det er fare for kollisjon – og en bremseassistent bidrar til å øke bremsekraften for å hindre sammenstøt. At sikkerheten tas på alvor også i denne klassen synes jeg er veldig bra.

Det er åpenbart mye positivt å si om denne bilen – og vi kommer tilbake med en omfattende test neste uke.

LES OGSÅ: Prisene er klare for nye B-klasse