Brudekjole (Foto: Privat/ Faksimile DivaX)
Brudekjole (Foto: Privat/ Faksimile DivaX)

Laila har ventet over et halvt år på brudekjolen sin

– Jeg lei meg, frustrert og forbannet over å måtte vente så lenge.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Laila Johansen hadde sett seg ut den perfekte brudekjolen allerede før hun viste at hun skulle gifte seg. Da mannen i hennes liv spurte om hennes hånd, var kjolevalget enkelt.

Drømmekjolen var fra DivaX, men da Laila skulle bestille kjolen, oppdaget hun at nettbutikken var lagt ned.

– Jeg tok kontakt for å høre om det fortsatt var mulig å kjøpe kjolen, og fikk til svar at innehaveren nå drev privat hjemmefra og at hun fremdeles tok imot bestillinger på kjoler, forteller Laila.

Den kommende bruden bestilte brudekjole til seg selv, i tillegg til to brudepikekjoler. For disse tre kjolene forhåndsbetalte hun over 10 000 kroner.

Les også: Bestilte figursydd bryllupskjole - fikk «søppelsekk»

Venter og venter

Bryllupet til Laila og hennes elskede Tommy skal holdes 14. juli neste år. Laila ville være ute i god tid, og kjøpte derfor kjolene privat fra den tidligere daglige lederen for DivaX, allerede mai i år.

– Nå begynner jeg å bli utålmodig og lei av å vente. Det hele virker ganske useriøst. Hun lover og lover, men det skjer ingenting, sier Laila.

Se også: Kokken stjal vin og stakk av – Peppes-pizza ble bryllupsmiddag

Den skreddersydde kjolen som skulle opprinnelig skulle være ferdig etter maks to måneder, er ennå ikke ferdig etter et halvt år.

– Jeg begynte å fatte mistanke om at dette ikke var seriøst da jeg ikke fikk noe beskjed om at kjolen var forsinket. Jeg var selv nødt til å ta kontakt med selgeren da to måneder var gått, sier Laila.

Les også: Prutet ned bryllupet til 25 000

– Ødelegger gleden

Etter å ha ventet i månedsvis på kjolen, fikk Laila endelig en ny mail om at kjolen var ferdig og var på vei. Noen uker etter at kjolen skulle vært sendt, fikk hun enda en mail om at målene var feil og leveringstiden på kjolen nok en gang ble utsatt.

Se også: Erik (18) trodde han bestilte iPad og iPhone – fikk to pakker med grus

Den lange ventetiden, i tillegg til å måtte kjempe for å få brudekjolen hun allerede har betalt for, har virkelig satt skår i gleden for Laila.

– Bryllupsplanleggingen er ikke så hyggelig som jeg skulle ønske. Det ødelegger mye av gleden med å skulle gifte seg.

brudepikekjole (Foto: Privat/ Faksimile DivaX)

Skylder på feil mål

Den tidligere daglige lederen av DivaX forklarer forsinkelsen med at Laila i første omgang oppgav feil mål.

– Det er snakk om en skreddersydd kjole. Lengden på kjolen var alt for kort, i tillegg til at noen andre mål var feil. Jeg bestemte meg for å få sydd en ny kjole til henne med riktige mål på min egen regning, men jeg venter fremdeles på nye mål på brudepikekjolene, sier hun til TV 2 hjelper deg.

Hun forteller at Laila vil få kjolene sine så fort hun har fått riktige mål.

– Det er bare tull. Det har ikke vært noe feil med målene til brudepikekjolene, og alle målene hun har nå skal være riktige, sier Laila.

Les også: Leif tapte 9000 kr på Finn.no

Kan kreve erstatning

Laila er lei av å vente på drømmekjolen, og ønsker nå å få pengene tilbake.

– Jeg vil ikke ha noen annen kjole, det er den eller ingen. Det ser ikke ut til at jeg får den der jeg jeg har bestilt den, så jeg er nødt bestille fra noen andre som syr etter bilder og mål, sier Laila.

Ifølge Forbrukerrådet, kan Laila kreve erstatning dersom alle frister er utløpt.

– Forbrukerkjøpsloven sier at du kan kreve erstatning når varen er forsinket, og få pengene tilbake ved vesentlig kontraktsbrudd, sier Ann Hege Skogly, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Den tidligere daglige lederen av DivaX sier til Laila at hun ikke kan få tilbake pengene fordi kjolen allerede er under produksjon, og at skredderene allerede har fått betalt for jobben.

Les også: Erstattet rådyr PC-skjerm med ett år gammel bruktskjerm

Flere henvendelser

De to siste årene har Forbrukerrådet fått 13 henvendelser om kjolebutikken DivaX.

– De omhandler stort sett forsinkelser på levering av kjoler, og at det er vanskelig å komme i kontakt med firmaet, sier Skogly til TV 2 hjelper deg.

Hun oppfordrer folk som sliter med firmaet om å sende inn klage til Forbrukerrådet.

– Det er trist å høre at det er så mange saker som har gått til Forbrukerrådet de to siste årene. Jeg vil tro at noen av sakene har kommet inn etter at ble slått konkurs i mars, sier innehaveren av kjolebutikken.

Les også: Linns splitter nye PC smeltet i fanget hennes

Fikk kjolen fire dager før bryllupet

Også TV 2 hjelper deg har fått henvendelser fra flere som har hatt problemer med å få kjolene sine fra DivaX.

Greta Hanssen bestilte brudekjole og brudepikekjole tre måneder før hun skulle gifte seg. Til tross for at leveringstiden skulle være på seks til syv uker, fikk ikke Greta kjolen før kun fire dager før hun skulle gifte seg.

– Man kan trygt si at jeg nå var skikkelig nedbrutt og følte meg helt hjelpeløs. Denne saken ødela all glede over alle andre forberedelser til bryllupet, sier Greta Hanssen som nå er lykkelig gift.

Les også: Her er Norges billigste nettbutikk

Beklager forsinkelsene

– Det er en stund siden, så jeg husker ikke helt hva som skjedde i denne saken, men Greta Hanssen fikk kjolen sin veldig sent. Det hendte jeg hadde problemer med at leverandørene ikke leverte kjolen til avtalt tid, forteller damen bak kjolebutikken.

Hun forklarer at hun har beklager dette mange ganger ovenfor Greta. Også når det gjelder Lailas kjole, ønsker hun å ordne opp.

– Jeg håper jeg kan få mulighet til å ordne opp med Laila. Det har aldri vært min mening å hverken svindle eller lure noen.

Se også: Sjekk Experts salgsbløff

En risiko å forhåndsbetale

– Når det gjelder forhåndsbetaling, er det er klar risiko å ta, det er nok en del som har opplevd det samme som Laila, konstaterer Skogly.

Hun påpeker imidlertid at det kan være vanskelig å få gjort en slik type jobb som Laila betalte for uten å ta den risikoen.

– Du bør i alle fall forsøke å få til en avtale der du betaler en del av beløpet ved bestilling, det resterende ved levering.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter