En 1959 Cadillac i sjelden limo utgave, spesialbestilt i Eldorado farge, og konservert under et knusktørt støvlag på en låve gjennom 30 år: Bilentusiaster kan utvikle hjerteflimmer av mindre. Foto: eBay
En 1959 Cadillac i sjelden limo utgave, spesialbestilt i Eldorado farge, og konservert under et knusktørt støvlag på en låve gjennom 30 år: Bilentusiaster kan utvikle hjerteflimmer av mindre. Foto: eBay

1959 Cadillac: Dette er låve-funnet alle drømmer om

Den super-sjeldne Cadillacen har stått og støvet ned siden 1970. Klar til å by?

Uansett ståsted og preferanser er de fleste bilentusiaster verden over enige om at Cadillacs 1959-modeller er noe av det mest ikoniske som er produsert, designmessig. Drømmen om å eie en slik er gjerne rotet i fascinasjonen for de ekstremt spisse, høye halefinnene med doble "rakett-baklys".

En annen, generell ekstremitet når det gjelder amerikansk bilproduksjon er limousinene. De forlengede, sobert utseende bilene, som neddynget av luksus og ekstra benplass skulle gi bedriftsledere og annet fint folk skikkelig følelse av å kjøre på første klasse mellom møter og oppdrag.

Denne bilen ble funnet på en låve i utkanten av New York for noen måneder siden og ligger nå tilsalgs på den amerikanske auksjonssiden e-bay.com

Les også: Hummer stretch-limo - (enda) mindre politisk korrekt

1959 Cadillac i Persian Sand metallic pleier å bety at vi står
  overfor en Eldorado-utgave. Selv om man bare ser grillen på denne bilen
  avslører slipingen på tåkelys-glassene at dette ikke er en Eldorado,
  og løfter vi blikket mot takseksjonen av denne bilen blir vi virkelig
  overrasket over å se at det er en Fleetwood Seventyfive... Foto: eBay
1959 Cadillac i Persian Sand metallic pleier å bety at vi står overfor en Eldorado-utgave. Selv om man bare ser grillen på denne bilen avslører slipingen på tåkelys-glassene at dette ikke er en Eldorado, og løfter vi blikket mot takseksjonen av denne bilen blir vi virkelig overrasket over å se at det er en Fleetwood Seventyfive... Foto: eBay

Utvalget var begrenset: Lincoln bygget ikke limoer selv, men ga på 60-tallet en form for "halv-offisiell" status til coachbuilderen Lehman-Peterson i Chicago, som forlenget det selvbærende Continental-karosseriet. Chrysler Imperial - og en del mindre eksklusive biler - ble også forlenget uoffisielt og i svært små serier av et utall firmaer.

Men Cadillacs fabrikkbygde Fleetwood Seventyfive var i en særklasse, produsert med diskret grad av forlengelse i serier på rundt 1.000 enheter årlig, helt frem til midt på 80-tallet.

Eldorado-farge

I dag virker ordene "diskret eleganse" malplassert i sammenheng med 1959 Cadillac. Men den gang hadde alle biler halefinner og kaskader av krom, og det gjorde at fargevalget på de fabrikkbygde limousinene var ganske opplagt: Et meget stort flertall ble bestilt i sort, noen få i grått og mørkeblått - og en håndfull i hvitt.

Slik så bilen ut da den kom ut fra låven i California da nåværende
  eier kjøpte den for rundt 10 år siden. Selv de klassiske
Slik så bilen ut da den kom ut fra låven i California da nåværende eier kjøpte den for rundt 10 år siden. Selv de klassiske

Unntaket fra regelen ser du her! Ikke bare er bilen spesiell fordi den har tilbragt rundt 40 år på låven, og således er i original stand. Men første eier av denne 1959-limoen har spesialbestilt den i fargekode 98, "Desert Sand metallic", som var en farge som egentlig var forbeholdt den eksklusive og ultra-jålete Eldorado-modellen - og som er ekstra populær på dem i dag.

Les også: Her er tidenes villeste halefinner

Vi innrømmer gjerne at vi tvilte på originaliteten av dette helt til vi så bildet av ID-brikken med lakk-koden, men ut fra bildene ser det ut til å stemme.

ID-brikken ser ekte og uforandret ut, og bekrefter i så fall
  at bilen ble bestilt fra fabrikken med Eldorado-fargen kode 98,
ID-brikken ser ekte og uforandret ut, og bekrefter i så fall at bilen ble bestilt fra fabrikken med Eldorado-fargen kode 98,

Bilen er nå til salgs på eBay, og når det gjenstår drøyt to og et halvt døgn av auksjonen har de 22 budene allerede bragt prisen opp i drøyt 17.000 dollar. Kombinasjonen av urestaurert "barn find-tilstand", 1959-modell, limousine-utgave og spesiell farge ser altså ut til å trigge entusiastene skikkelig.

Følg auksjonen på eBay her:

Uten skillevegg

Eneste lille skår i gleden er at dette er den billigste og "simpleste" utgaven av den forlengede Fleetwood Seventyfive-serien. Den mangler elektrisk drevet glassvegg mellom fører- og baksete, og navnet er dermed egentlig Seventyfive Sedan. ID-brikken viser at den er nummer 400 av de 710 sedanene, mens toppmodellen Seventyfive Limousine med glassvegg ble bygget i 690 eksemplarer.

Etter å ha vært lagret først i 30 år, og deretter i 10 nye år
  på låver i California og New York har bilen latt seg rense og vaske til
  samme stand den var i da den ble parkert en gang rundt 1970. Foto: eBay
Etter å ha vært lagret først i 30 år, og deretter i 10 nye år på låver i California og New York har bilen latt seg rense og vaske til samme stand den var i da den ble parkert en gang rundt 1970. Foto: eBay

Overlevelsesprosenten for de gamle limousinene er ikke voldsomt høy, selv om 1959-modellen nok ligger høyere nettopp fordi folk har vært oppmerksomme på det ekstreme designet. Men halefinne-biler så raskt gamle ut når 1960-tallet kom, og siden limoene ble kjøpt av folk som hadde god råd og gjerne ville vise det, ble mange usalgbare som bruktbiler, og dermed hogd ganske "unge".

Denne bilen havnet altså på en låve et sted i tørre California rundt 1970, og ble stående der frem til nåværende eier kjøpte den og flyttet den til en ny låve i New York for rundt 10 år siden. Dermed har den overlevd i ganske urørt og nest inntil rustfri tilstand.

Frisk budgivning

Både det dristige fargevalget og denne historikken gjør oss svært nysgjerrige på hvem som bestilte den ny, men det sier selger ikke noe om i annonsen.

Selv interiøret, som også er i en uvanlig farge for en limo,
  er relativt helt, om enn ikke feilfritt. Siden bilen er en
Selv interiøret, som også er i en uvanlig farge for en limo, er relativt helt, om enn ikke feilfritt. Siden bilen er en

Uansett virker det som en ganske unik anledning for entusiastene, og det blir spennende å se hvor prisen stopper på denne.

Del med Facebook-vennene dine!

Hvis dette er noe du har drømt om; husk at mange limo-entusiaster har oppdaget litt for sent at disse bilene gjerne er like trange foran som de er rommelige bak - og som entusiast vil man jo helst sitte bak rattet i sin egen bil...

Les også: Kong Olav hadde en av de siste Fleetwood Seventyfive