Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen

Rally-kometen: – Satt på julaften uten bil, uten penger, uten sponsor

For tre år siden var han på bar bakke, nå er Andreas Mikkelsen IRC-mester med klare ambisjoner.

Første helga i november vant 22-åringen Rally Kypros og ble dermed IRC-mester.

Les også: Mikkelsen første norske rallymester siden Solberg

- Det er den beste følelsen jeg har hatt, å kjøre over målstreken der nede, forteller Mikkelsen til TV 2 Sporten når han er tilbake i hjemlige trakter, på Stabekk-banen for å se fetterne spille bandy i eliteserien.

- Vi visste vi kunne vinne mesterskapet, hvis vi vant og var heldig med plasseringen til de andre. Også ledet vi jo egentlig hele veien, og det var en utrolig deilig følelse da vi vant, sier han.

- Veldig bra for utviklingen
IRC er mindre kjent i Norge enn VM som Solberg-brødrene kjører, men nivået i IRC-klassen er det ingenting å si på.

- Det er mye asfaltkjøring, og vi matches mot mange asfaltspesialister fra Italia, Belgia, Frankrike - og de kjører fort. Så for en ung kjører for meg så har det vært veldig bra for utviklingen min, forklarer Oslo-gutten.

- Hvordan er nivået på sjåførene?

- Petter Solberg kjørte det første IRC-løpet i år, og vant ikke en eneste fartsprøve, så nivået er høyt altså.

Les også: Historisk norsk rallybragd i Storbritannia
Les også: Petter Solbergs bil begynte å brenne

- Uten bil, penger og sponsor
Seieren var en fjern drøm da sponsorpappa-Mikkelsen snørte igjen pengesekken for tre år siden. Fram til da hadde faren vært Andreas' største sponsor og støttespiller.

- Ja vi satt der i jula 2008 da, kartleseren min Ola Fløene og jeg, uten penger, uten sponsorer, uten bil, uten team, og fant ut at vi ikke kunne gi oss.

- Jeg hadde en drøm den gangen, men at jeg skulle komme dit jeg er i dag... Det var jeg langt fra sikker på, innrømmer han.

Fikk kritikk for å satse på ham
2011 har vært Mikkelsens første i IRC. Muligheten bød seg da Skoda UK i fjor høst valgte å satse på nordmannen. Et valg bilfabrikanten fikk kritikk for på De britiske øyer.

- Skoda UK fikk mye pepper fordi de ikke satset på et ungt engelsk talent. De ville ha en sjåfør som kunne levere resultater fra første meter, og det fant de ikke i England. For oss var det så si redningen for rallysatsingen, sier Mikkelsen.

Les også: Loeb tok sin åttende strake VM-tittel

I starten av sesongen gikk det riktignok trått.

- Det var veldig mange asfaltløp innledningsvis, mens etter halvveis kjørt sesong gikk det mer over på grus. Etter hvert fikk jeg opp selvtilliten, vi fikk en andreplass og leverte masse bra resultater, og det er utrolig gøy, smiler Mikkelsen - samtidig som han trøbler med en lukeparkering.

- Det er faktisk noe jeg er veldig dårlig på, hehe, sier han, og rygger elegant ut av parkeringsplassen.

- Det er deilig å levere når det er så mange mennesker involvert i teamet mitt, sier han om å levere under press.

- Det er vel snakk om, inkludert all testing, rundt 15 millioner kroner i året, tenker jeg. Det er deilig å slippe å betale det selv, for å si det sånn. Det er nedsiden av rally, at det er så dyrt. Jeg er veldig heldig at alt er lagt så til rette for meg, jeg kan bare komme til bilen med hjelmen i hånda og konsentrere meg om mine oppgaver.

- Målet å kjøre WRC i 2013
For 22-åringen har IRC-triumfen banet veien for det langsiktige målet.

- Kjører man bra så blir man mer attraktiv for de store teamene. Nå er det flere bilmerker som skal inn på WRC-nivået, da øker etterspørselen etter sjåfører. Så målet er helt klart å kjøre WRC i 2013, forteller rallytalentet.

- Hvem er best av deg og Mads Østberg?

- Haha, ja den gode gamle fighten mellom meg og Mads. Han kjører utrolig fort, og er en utrolig god bilsportutøver, så jeg tror jeg må henge i stroppen for å holde følge med han, sier Mikkelsen.

Les også: Slik skal Mads Østberg bli verdensmester