Det begynner å bli lett å kjenne igjen Hyundai familiens designspråk   og det er en positiv ting. For nå har de virikelig funnet ut av det   og coupen kan fort vise seg å bli modellutvalgets lekreste.
Det begynner å bli lett å kjenne igjen Hyundai familiens designspråk og det er en positiv ting. For nå har de virikelig funnet ut av det og coupen kan fort vise seg å bli modellutvalgets lekreste.

Hyundai Coupe GT: Denne vil utfordre TT og RCZ

Med 350 hk krever den respekt. Se bildene!

Det er ikke så lenge siden folk så litt ned på Hyundai-logoen. Men kvalitet og prisgunstige modeller har gjort at merket har fått stadig flere tilhengere.

Med familiebilen i40 har de virkelig plantet seg på bilkartet. Det er en modell som tåler sammenligning med de beste og mest etablerte konkurrentene. Nå er målet å gjøre det samme i coupe-markedet – der en finner blant andre Audi TT og Peugeot RCZ.

Del med dine Facebook-venner

Koreanerne er jo ikke ukjente med å lage coupeer – de var på pletten allerede på slutten av 90-tallet – men det har liksom ikke helt klaffet enda.

Med ti (10!) lys framover - satte Hyundai ny uoffisiell verdensrekord
  da de lanserte andre generasjon Coupe. Heldigvis har ting utviklet seg
  siden den tid...
Med ti (10!) lys framover - satte Hyundai ny uoffisiell verdensrekord da de lanserte andre generasjon Coupe. Heldigvis har ting utviklet seg siden den tid...

Vi hadde ikke helt sansen for debuten. Og versjon to, med uoffisiell verdensrekord i antall frontlys, var heller ikke noen innertier hva gjelder design. Og det er ikke til å stikke under en stol at utseendet er svært viktig på nettopp coupeer.

Motorene er dessuten relativt beskjedne – og de fleste er utstyrt med 1,6-literen, som har 105 eller 116 hk.

LES OGSÅ: Hyundai Coupe: Er dette et smart bruktbilkjøp til 150.000 kroner?

Bakhjulstrekk

Ting begynte imidlertid å se lysere ut med 2007-modellen. De store frontlyktene falt kanskje ikke helt i smak hos alle, men de var inne på noe. Med den kom også en 2,7-liters V6-motor.

I 2009 kom dagens versjon. Her tok bilen også et betydelig steg videre – både med design, kjøreegenskaper og motor. Den ble nemlig tilgjengelig med en moderne turbomotor på 210 hk – og bakhjulstrekk. Da ble 0–100 km/t unnagjort på 7,7 sekunder. Ikke råkjapt – men tilstrekkelig.

Den er dessuten tilgjengelig med en 3,8-liters V6 med 303 hk. Da når du 100 km/t på seks sekunder.

Dermed fikk coupeen endelig krefter og ytelser som sto i stil med utseendet.

Nå har tiden kommet for å presentere facelift av denne bilen. Altså ingen helt ny modell – men likevel noen betydelige endringer – som vi kan se av bildene som har blitt sluppet på nettstedet blogg.hyundai.com.

Den hadde premierevisning i Korea i helgen.

Lyktene på 2013-modellen har blitt mer moderne, grillen er større og mer i tråd med resten av dagens modeller, og de obligatoriske LED-lysene er på plass. I tillegg er panseret utstyrt med mer markante profiler og luftinntak.

Endringene blir enda mer betydelige i interiøret – som i utgående modell ikke når opp til den kvalitetsfølelsen du får i i40 og Veloster.

LES OGSÅ: TEST: Hyundai i40: Kan ikke oversees

Versting

Våre kolleger i automotorsport mener dessuten å vite at motorene får en hyggelig effektøkning. Mer konkret at V6-en skal øke fra 303 til 350 hk. Det betyr 0–100 km/t på 5,9 sekunder.

Her skylder vi imidlertid å gjøre oppmerksom på at dette motoralternativet i utgangspunktet ikke er tilgjengelig i Norge, eller for den del Europa. Det er amerikanerne (selvsagt!) som legger beslag på de modellene ...

275 hk

Men tro ikke at vi blir sittende og suge på labben når det kommer til effekt. Nei da, for 2.0 T Sport, som fremdeles er firesylindret, skal trylle fram 275 hk. Ja, du leste riktig. Bare for å understreke: Det er mye! 62 hk mer enn dagens modell.

Disse ekstra ytelsene gir naturligvis en hyggelig effekt på ytelsene også. Her har vi imidlertid ikke noen sikre tall å vise til.

Dessverre vil de nye kreftene også påvirke prisen – så det skal bli spennende å se hva bilen vil koste.

Det er ventet at bilen vil bli lansert på markedet i slutten av 2012 – som 2013-modell.

Også bakfra er det endringer som gir coupeen til Hyundai et
  mer moderne og elegant preg. Bildene er hentet fra nettstedet hyundai.blogg.com.
  Bilen presenteres visstnok offisielt 12. november.
Også bakfra er det endringer som gir coupeen til Hyundai et mer moderne og elegant preg. Bildene er hentet fra nettstedet hyundai.blogg.com. Bilen presenteres visstnok offisielt 12. november.

LES OGSÅ: Hyundai Santa Fe: Er dette en god SUV til 100.000 kroner?