Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om ikke lenge er det klart for LA Motor Show i Los Angeles – og da vil Ford vise fram sin siste nyhet, nemlig Fiesta ST.

Fiesta selger like godt som fish & chips i England, men av uante grunner sliter modellen litt i Norge. Kanskje kan denne siste kreasjonen bidra til at flere lar seg friste til å bli eier av den kompakte bilen.

I ST-versjon er det i alle fall mye som tyder på at vi snakker om en skikkelig godbit. Ford vet hvordan de skal sette sammen sportslige biler. Det er bare å se på for eksempel storebror Focus ST.

Den mest sportslige varianten får tre dører.

LES OGSÅ: Skal du kjøpe ny Ford Fiesta? Da bør du vite dette

180 hk

Under panseret finner vi en voldsom kraftpakke – på 1.6 liter. Ja, det høres jo ikke så avskrekkende ut. Men de som følger med i bilverden, vet at det slett ikke trengs noe særlig volum for å produsere imponerende ytelser.

Denne sannheten bekreftes på nytt i Fiesta ST. Turbomotoren produserer nemlig hyggelige 180 hk og har et dreiemoment på 240 nm.

Del med Facebook-vennene dine

Vi har ikke informasjon om hvordan forbruk blir (hvis noen bryr seg om det på en bil som dette), men Co2-utslippet er ventet i underkant av 140 gram per kilometer.

Det blir selvsagt også mulig å få fem dører - og litt mer plass.

LES OGSÅ: Test: Ford Fiesta Sport

Under sju sekunder

Interessant er det at Ford forteller om en 0–100 km/t-tid på under 7 sekunder, no som for eksempel er kjappere enn Opel Corsa OPC – til tross for at den henter ut rundt 200 hk – også det for øvrig fra en 1.6-liter.

Toppfarten er 224 km/t.

Bilen kommer naturligvis både som tre- og femdørsvariant. Vi kan trolig forvente at Fiesta ST blir tilgjengelig hos forhandlere i slutten av 2012.

Pris er ikke klar. Men den skal altså konkurrere med for eksempel VW Polo GTI – og vi blir derfor ikke overrasket om prislappen ender mellom 330-350.000 kroner. Det er mye morobil for penga!

LES OGSÅ: Ford Fiesta: Denne er det gromlyd i

Ford Fiesta ST 5-dørsd skrått bakfra

Ford Fiesta ST skrått bakfra

Ford Fiesta ST rett forfra

Ford Fiesta STrett bakfra

Ford Fiesta ST skrått forfra

LES OGSÅ: Ford Fiesta ST: Endelig kommer den