Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1984 byttet svenskene ut sine gamle bilskilter i stanset aluminium mot flate skilter i en form for plastlaminat.

Det fikk de rikelig anledning til å angre på:

Det reflekterende laget med påtrykt tall- og bokstavkombinasjon hadde nemlig en lei tendens til å løsne fra underlaget, og de som var i Sverige på harrytur rundt 1990 stusset nok over at de så mange biler med helt eller delvis sorte skiltplater uten særlig lesbar informasjon.

Vraket i Sverige i 2002

Svenskene fikk skikk på produksjonsfeilen, og erstattet deretter ødelagte skilter uten kostnad for bileierne over en lav sko. Men ei heller de forbedrede plastskiltene var særlig varige, de hadde lett for å sprekke rundt skruehullene, og falt lett av dersom man eksempelvis kjørte inn i en snøkant.

Del med Facebook-vennene dine

Etter ytterligere en designmessig revisjon bestemte det svenske Vägverket at nok var nok i 2002, og gikk tilbake til skilter i stanset aluminium igjen.

Les også: Vegvesen-ansatte kaprer de "fineste" skiltene

I Norge besluttet man så sent som for tre år siden å gå over fra aluminium til plastskilter, av tilnærmet samme type som svenskene hadde forkastet seks år tidligere.

Argumentet som var mest i vinden den gang var betydelig lavere produksjonskostnader for plastskilter, noe som også avspeilet seg i prisen ut til bileier.

Innført i Norge i 2009

Nettopp dét førte muligens til at debatten om dette stilnet raskt. Det vakte størst reaksjoner at flere vernede bedrifter mistet sine oppdrag med skiltproduksjon, men noen spurte også hvorfor man ikke tok hensyn til de negative erfaringene i Sverige.

De sistnevnte pekte gjerne på at det da ikke var mange år siden man hadde brukt store summer på å utvikle et nytt skiltdesign med en visuelt spesialtilpasset skrifttype, som etter kort tid måtte byttes ut nettopp fordi fotobokser og bomstasjoner ikke klarte å lese dem korrekt.

Les også: Skitne bilskilt gir bom-regning i feil postkasse

Slik så de norske skiltene ut sist de var i aluminium. Plastskiltene de siste tre årene har hatt samme visuelle design, men var adskillig tykkere. Hvorvidt man går tilbake til nøyaktig samme design sier ikke meldingen fra Statens Vegvesen noe om. (Illustrasjonsfoto) (Foto: TV 2)

Men plastskiltene kom. Og nå forsvinner de altså igjen. Etter at man har gjort de samme erfaringene som svenskene gjorde.

Som det heter i en fersk pressemelding fra Statens vegvesen:

- Plastskiltene sprekker mye lettere enn aluminiumsskiltene.

Dessuten legger Vegvesenet til at plastskiltene er mye dyrere å resirkulere.

...og vraket i Norge i 2011

Nyregistrerte biler vil automatisk få aluminiumsskilter når produksjonen av disse starter etter nyttår, og de som ønsker å bytte ut sine plastskilter vil kunne bestille de nye aluminiumsskiltene på Trafikkstasjonene etter 1. januar.

Det gledelige er at prisen forespeiles å bli på samme nivå som for dagens plastskilt. Det vil si 120 kroner for et nytt skiltsett og 140 kroner for erstatningsskilt.

Så må man sikkert regne med å bytte ut eventuelle skiltholdere - med mindre man har noen gamle liggende som plutselig passer igjen...

Les også: Kurt har flere hundre bilskilt i samlingen!