En moderne SUV med hjulløft i starten? Ja, slik kan det gå når noen jobber intenst for å få mest mulig ut av ressursene i en Jeep Grand Cherokee SRT8. Foto: Skjermdump fra Youtube
En moderne SUV med hjulløft i starten? Ja, slik kan det gå når noen jobber intenst for å få mest mulig ut av ressursene i en Jeep Grand Cherokee SRT8. Foto: Skjermdump fra Youtube

Jeep Grand Cherokee SRT8: Hva gjør forhjulene oppe i luften?

Neida, den er ikke tungt lastet. Men "lett trimmet". Se video!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Normalt er det forholdsvis lave og lette biler som kvesses for å sette seg i respekt på dragstripen. Men for all del, vi har sett store, gamle pickuper og mye annet rart som også har oppnådd gode tider etter at byggere med sans for skikkelige utfordringer har slått seg løs.

For en stund siden så vi en Cadillac Escalade vise voldsomme muskler mot en intetanende sportsbil, ellers er det langt mellom moderne SUV-er som prøver seg.

Se video: Cadillac Escalade mot Nissan GT-R - rått parti?

Og hjulløft i starten?

Fra 420 til 1.142 hemi-hester

Videoen nederst i denne saken viser en - tydeligvis - talentfullt foredlet 2007 Jeep Grand Cherokee SRT8. Som du kanskje vet er en slik SRT8 noe av det mest bøse som finnes av store SUV-er, men her er altså ting tatt noen hakk videre. Hemi-V8-en på 6,1 liter og 420 hester skal være kvesset til smått utrolige 1.142 hester - på drivhjulene!

Eieren forteller på forumet Yellowbullet.com at han bruker bilen som "daily driver", og kjørte den 11 timer til dragstripen hvor det ble holdt stevne for Hemi-motoriserte Chrysler-biler, hvor racet ble filmet. Et hjulskift og på med hjelmen var tydeligvis alt som skulle til før bruksbilen løftet forhjulene i starten, og stormet i mål etter en full quartermile på 9,46 sekunder og 145,35 miles per hour.

Vi har dessverre ingen bilder av hvordan den omtalte bilen ser ut under panseret, men slik var den i hvertfall da den kom fra fabrikken. Utvendig var det lite annet enn grove, doble eksosrør ut på midten bak som avslørte den som en versting-SUV med toppfart på hele 270 kilometer i timen.

Vel, det var selvsagt ikke noen enkel sak å planlegge bygget eller gratis å gjennomføre det, forstår vi, men han har i hvertfall klart å bygge en bil som fungerer. Nøyaktig hva som er gjort fortelles det heller ikke mye om, men det nevnes naturlig nok at et sikkerhetsbur er blant modifikasjonene.

Raskest av alle på hemi-stevnet

Det virker også på forum-meldingene som at bilen er en bakhjulsdrevet utgave, og ikke firehjulsdrevet, slik vi trodde alle SRT8 var. Uansett nevnes også NAG1-giringen, som er en arv fra Mercedes under Daimler-Chrysler-tiden, og som også var standard på Grand Cherokee SRT8.

Oppvisningen er ganske mektig, og bilen ble også den raskeste med Generation III Hemi på dette treffet, hevdes det. Imponerende, når vi antar at stevnet også samlet en del 300C og Challengere med hemi-motor under panseret.

Del med Facebook-vennene dine!

Lyst til å gjøre deg bemerket på dragrace-stripa? 90-talls Cherokee og Suburban er blitt veldig billig det siste året. Bare et tips...

http://www.youtube.com/watch?v=NcZUdDIwUIY

Se også: Dartz Prombron Nagel har 2.000 hester originalt!