På vei ned? Mye kan tyde på at dieselandelen av nybilsalget vil falle etter at regjeringen varslet økte avgifter.
På vei ned? Mye kan tyde på at dieselandelen av nybilsalget vil falle etter at regjeringen varslet økte avgifter.

Nå vil vi ikke ha dieselbil lenger

Ny undersøkelse viser at bare 34 prosent vil kjøpe diesel neste gang. Hva mener du?

Så langt i 2011 har 75,1 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor under panseret. Dieselandelen på det norske bilmarkedet har vært ekstremt høy de siste årene.

Men nå kan de se ut som vi har nådd toppen - og at vi har store endringer i vente.

Dyrere dieselbiler

En rykende fersk spørreundersøkelse som Sentio har utført for avisen Nationen viser nemlig at bare 34 prosent svarer at de vil velge dieselbil neste gang de skal kjøpe bil.

Undersøkelsen er tatt opp etter at det ble kjent at regjeringen ønsker å stramme inn overfor dieselbilene i neste års statsbudsjett. Her skal det etter planen komme en avgift rettet mot utslipp av nitrogenoksid. Dermed går prisene opp.

LES OGSÅ: Dieselbilene taper - de reneste vinner

Økte kraftig

— Undersøkinga viser at forbrukarane reagerer kjapt på signal frå regjeringa. Små endringar i avgiftssystemet gir store utslag for kva val forbrukarane gjer, seier Gøril Andreassen i miljøstiftinga Zero, til Nationen.

Fram til 2007 lå dieselandelen i nybilmarkedet på rundt 50 prosent. Så økte den kraftig etter at avgiftene ble lagt om til fordel for biler med dieselmotor.

Del med Facebook-vennene dine

Flokkdyr

- For de som ønsker forutsigbarhet i bilmarkedet - og det gjelder vel de aller fleste av oss - er det ikke positivt at politiske vedtak kan påvirke markedet i så sterk grad. Det skaper problemer for bransjen og det skaper også problemer for bileiere og bilkjøpere, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

- Kan du utdype litt?

- Jo, dette så vi veldig tydelig da avgiftene ble lagt om forrige gang. Plutselig skulle "alle" ha diesel. Og da var det sannelig ikke enkelt å skulle selge brukt bensinbil, i alle fall ikke av nyere årgang. Slike ting har en tendens til å virke veldig selvforsterkende. Bilkjøpere er flokkdyr og de siste årene har altså nesten hele flokken valgt diesel, i så stor grad at endel bensinbiler har blitt nesten uselgelige.

LES OGSÅ: - Hjelp jeg har fylt bensin på dieselbilen min

Kunstig høy

- Men tror du endringene nå vil bli så dramatiske som denne undersøkelsen tyder på?

- Det har jeg strengt tatt vanskelig for å tro. Det kan nok være at mange svarer litt i frustrasjon her, over at regjeringen igjen vil endre på rammevilkårene. Men jeg er ganske overbevist om at vi vil se en korreksjon i markedet framover. Dieselandelen er etter min mening kunstig høy, og jeg tror flere vil velge bensin i årene framover. 50 / 50 er nok en mer naturlig fordeling her, sier Benny og legger til:

- Det har skjedd utrolig mye på bensinteknologien de siste årene. Motorene har blitt både sterkere og mer nøysomme og for manges bruksmønster passer nok en bensinmotor strengt tatt bedre enn en dieselmotor. Det tror jeg også vi vil få se på salgsstatistikkene framover, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Hva skal man med diesel?

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under: