Nissan GT-R kommer med ny modell. I Japan blir den tilgjengelig  alt i slutten av november, mens den ankommer Europa i starten av 2012.
Nissan GT-R kommer med ny modell. I Japan blir den tilgjengelig alt i slutten av november, mens den ankommer Europa i starten av 2012.

Nissan GT-R: Med denne blir du kongen i lyskryssene

Forrige generasjonen gikk som et uvær – den nye er enda raskere. Se bilder og video!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan GT-R klinger godt i ørene på de aller fleste bilentusiaster. Den har fått nærmest stående ovasjoner av biljournalister og eiere verden over på grunn av sine fantastiske ytelser, kjøreegenskaper - og ikke minst pris.

Du må selvsagt ut med et anselig beløp for å kunne skryte av å være eier av en slik råtass – men sammenlignet med tyske og italienske biler med tilsvarende akselerasjon og toppfart er den, ja vi våger å si det: Et kupp!

Del med dine Facebook-venner

Og nå har den blitt enda hvassere. Eller hva sies om 550 hk ved 6.400 o/m, et dreiemoment på 632 nm og 0–100 km/t på svimlende 2,8 sekunder. Det er så fort at den nesten holder følge med en Bugatti Veyron Super Sport – verdens raskeste bil.

Nissan GT-R 2012.

LED-lys

Bilen fikk i fjor en oppgradering som gikk både på interiør og eksteriør – en såkalt facelift. Da ble effekten pumpet opp fra 480 til 530 hk. I tillegg fikk bilen noen oppgraderinger på utsiden. Det var ikke mer enn noen mer markerte profiler her og litt LED-lys der, men det var nok til å gi GT-R et mye mer moderne utseende – ja, også gikk den avsindig mye fortere da.

Alt i høst kommer altså nok en oppgradert versjon. 530 hk er jo egentlig altfor lite – så vi er glad for at våre venner i Nissan bestemte seg for å skuffe på litt mer. 550 er et tall som lar seg høre – bokstavelig talt.

Samtidig har forbruket og Co2-utslippet blitt redusert – og nå kan du med lett høyrefot liste deg rundt til et forbruk på 1,18 l/m. Men da skal du ha mye selvdisiplin!

SE VIDEO: Tommy Rustad tester GT-R på bane – og elsker det!

Utover den motormessige endringen er det ytterst få grep som er gjort. Føreren vil kunne se at belysningen av turteller nå er blå, samme farge som gir-indikatoren. Og dessuten har BOSE-stereoanlegget blitt bedre. Men utover det, skal du lete med både lykt og lupe for å skille en 2011- og 2012-modell rent utseendemessig.

Nissan GT-R interiøret.

Racing-versjon

Og for dem som synes det blir litt for smått med ytelsene i en standard GT-R, er det mulig å kjøpe seg en lettvekts racingversjon. Den har bare to seter, og er satt opp til å kjøre på bane. Den har også en spesielt tilpasset karbonleppe på spoileren foran – og justerte støtdempere.

Så dedikert til å kjøre fort gjennom svingene er denne bilen, at den er utstyrt med et helt nytt setetrekk i skinn – som skal være ekstra godt grep i. Dermed kan du kjøre så mye bajas du bare orker, og sitte like fint i setet hele tiden.

Denne modellen blir imidlertid bare tilgjengelig i land med rattet på høyre side, som Storbritannia og Japan.

LES OGSÅ: Nissan GT-R: En legende og en klassiker (Del 1)

To i Norge

Pris er det litt vanskelig å spå noe om – men det ender trolig godt over to millioner kroner i alle fall.

Den legges ut for salg i Japan allerede 24. november, og kommer til Europa i starten av 2012.

Den har bare halvarten så mange sylindre som Lamborghini Aventador, men det er nok til å slå den italienske superbilen fra 0-100 km/t.

I dag ligger det to GT-R 2009-modeller på finn.no – den ene til 1,4 millioner og den andre til knappe 1,6.

Her kan du se den nye verstingbilen i aksjon:

http://www.youtube.com/watch?v=pK-Yqd_TQHo&feature=player_embedded

LES OGSÅ: Nissan GT-R forsvinner ikke likevel