Saab-historien har tatt enda en vending - nå sier GM nei til salg til kinesiske Pang Da og Youngman. (Foto: Scanpix)
Saab-historien har tatt enda en vending - nå sier GM nei til salg til kinesiske Pang Da og Youngman. (Foto: Scanpix)

GM stopper salget av Saab

Nå henger Saabs framtid i en svært tynn tråd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ryktene begynte å gå før helgen og nå er de akkurat blitt bekreftet av General Motors-talsmann James Cain.

GM vil ikke selge sine teknikklisenser til de to kinesiske selskapene som ønsker å overta Saab. Dermed tyder alt på at denne handelen vil gå i vasken.

GM måtte godkjenne

GM eide Saab helt fram til i fjor og det aller meste av teknikken i Saabs biler stammer fra GM: Dermed må de også godkjenne et eventuelt salg.

– GM kommer ikke til å gå med på å levere teknikk eller å selge 9-4X til Saab etter den foreslåtte endringen av eierskapet til Saab. Dette vil ikke være til beste for GMs aksjonærer. Det har ikke vært noen enkel beslutning å ta, men den er definitiv, sier James Cain ifølge svenske Dagens Industri

9-4X er en SUV som produseres i en GM-fabrikk i Mexico. I praksis har Saab kjøpt bilene direkte fra fabrikken og videresolgt dem til sine kunder. Saab-modellene 9–3 og 9–5 er begge til en stor grad basert på GM-teknologi.

Framtids-Saaben er lekker – men vil vi noen gang få se den?

Konkurrere direkte

Cain understreker at dette handler om at GM ikke vil at noe av deres teknikk skal komme på konkurrerende hender, verken i Kina eller på andre markeder.

De to kinesiske selskapene som ønsker å overta Saab – Pang Da og Youngman – ville i praksis ha konkurrert direkte mot GMs samarbeidspartner i Kina, SAIC. Og den situasjonen var problematisk for GM.

Del med Facebook-vennene dine

– Nå er det tilbake til tegnebordet, sier Saab-sjef Victor Muller til Aftonbladet

Akkurat hva det innebærer, er vanskelig å si. Muller har vist en utrolig evne til å manøvrere Saab-skuta det siste året. Gang etter gang har han trukket nye løsninger opp fra hatten når problemene har tårnet seg opp. Spørsmålet er hva han kan finne på denne gangen.

Vinne tid?

Aftonbladets profilerte bilmedarbeider Robert Collin er en av de første som har kommentert den siste utviklingen. Hans teori er at Muller hele tiden har visst at GM ville stoppe handelen og at dette er noe han har gjort bare for å vinne tid.

Parallelt med salg til Kina skal Muller ha jobbet med andre investorer, blant dem det amerikanske investeringsfondet North Street Capital. De skal ifølge Collin være aktuelle som kjøper av Saab, sammen med kinesiske Pang Da. Dermed unngår man at GM tvinges til å si nei til en avtale. Og Saab får likevel adgang til det enorme kinesiske nybilmarkedet gjennom Pang Da som er stor distributør, men som ikke har noen bilproduksjon selv.

Saab 9-5 stasjonsvogn rakk aldri å gå i prouduksjon før Saab gikk konkurs. Nå tyder mye på at en eventuell ny eier av Saab heller ikke får lage den.

Tør du å kjøpe Saab? Les testen av nye 9–5 her: