Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbil-salget i Norge er i ferd med å ta av skikkelig. Mitsubishi i-Miev og søstermodellene Citroën C-Zero og Peugeot i-on har markert seg sterkt på salgsstatistikkene så langt i år. Mitsubishi alene passerer snart 1000 eksemplarer av i-Miev. Den fikk være temmelig alene på markedet i noen måneder - men nå har konkurransen blitt langt tøffere.

Nissan har nemlig introdusert sin elbil Leaf, og det til nesten oppsiktsvekkende lav pris. 255.000 kroner starter Leaf på - mens i-Miev har ligget på rundt 250.000 kroner.

Forskjellen er at Leaf er minst en bilklasse større. Og dermed kan det bli tøft å selge i-Miev framover.

Hyggelig å være kjøper

Mitsubishi i-Miev har blitt en suksess på det norske markedet.

Det har da også Mitsubishi-importøren tatt konsekvensen av. Dinside.no kan nå fortelle at Motorgruppen setter ned prisen på i-Miev til 219.000 kroner. Peugeot følger etter og justerer ned sin bil til 218.300 kroner, det er også grunn til å tro at Citroën vil gjøre noe tilsvarende.

Dermed har det blitt enda hyggeligere å være elbilkjøper - mens de som allerede har kjøpt i-Miev eller søstermodellene, har mindre grunn til å være fornøyde.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Solgte 600 Leaf - på tre dager

Solid verditap

- Slik er det noen ganger, dette er ikke første gang prisen på en bilmodell har blitt satt ned. I praksis betyr dette at disse bilene vil få et solid verditap nå, bruktbilprisene vil jo følge med nedover, sier Brooms bilekspert Benny Christensen og legger til:

- Men det er samtidig ikke overraskende at disse importørene gjør dette. Nissan Leaf var i utgangspunktet en svært skummel konkurrent, men den prisingen Nissan la seg på, tror jeg det ville blitt vanskelig å selge mye av i-Miev-familien framover..

LES OGSÅ: Nissan beskylder TopGear for elbil-juks

Familie-størrelse

- Hvorfor?

- Først og fremst er Leaf en mye større og mer anvendelig bil. i-Miev er basert på en mikrobil som Mitsubishi selger hjemme i Japan. Det betyr at den er liten og har svært begrenset plass, særlig i bagasjerommet. Det duger som en bybil og kort-pendlerbil og til å ha med seg noen handleposer.

- Leaf er faktisk stor nok til at en familie kan klare seg med den, i alle fall så lenge de ikke drar på langtur. Og det spiller helt klart en rolle for norske kunder, sier Benny.

Elbilen Leaf har blitt en stor suksess for Nissan - og har for alvor gjort at elbilene markerer seg på registreringsstatistikkene.

LES OGSÅ: Ikke helt etter planen...Slik gikk det da vi dro på langtur med i-Miev