Touareg er ikke bilen som gjør mest utav seg på salgsstatistikkene - men som imagebygger er den viktig for VW.
Touareg er ikke bilen som gjør mest utav seg på salgsstatistikkene - men som imagebygger er den viktig for VW.

Volkswagen: På topp – både som nybil og bruktbil

Populære nybiler blir også populære bruktbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er veldig ofte en sammenheng mellom hva som selger bra som nybil – og hva som er enkelt å selge videre som bruktbil.

Akkurat den tematikken har vi skrevet om flere ganger her på broom.no. Når vi sammenligner oktober-salgstallene for nybil med statistikken over hva brukerne på finn.no har klikket mest på denne måneden, ser vi langt på vei det samme.

Åtte av de ti mest solgte merkene på nybil, er også inne på lista hos finn.no. De er altså også blant de ti mest populære merkene på bruktmarkedet. To merker gjør det relativt sett dårligere på bruktmarkedet enn på nybil: Det er Skoda og Peugeot.

Del med Facebook-vennene dine

Mercedes er interessant

Peugeot er på sjetteplass blant nybilene, Skoda på plassen under. Men på bruktstatistikken er de ikke å se. I stedet har Mercedes og Opel kommet inn. Begge merker som underpresterer på nybilsalg, men som fortsatt har en solid standing på bruktmarkedet.

– Særlig Mercedes er interessant å merke seg. De er altså ikke inne på listen over de ti mest solgte nybilmerkene. Men i bruktmarkedet tar de tredjeplassen! Det bør si ganske mye om at Mercedes har et stort potensial på nybil også, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Her er et eksempel: Hvorfor selger denne SUV-en så dårlig?

Trist kapittel

– Hva med Opel?

– Nybilsalget til Opel i Norge er jo et ganske trist kapittel. De gjør det altså bedre i bruktmarkedet, men heller ikke her er tallet imponerende. Det overrasker meg for eksempel at Opel har så mange færre sidevisninger enn Ford. Og de er bare hårfint foran Nissan, et merke de tradisjonelt har hatt langt bak seg.

LES OGSÅ: Ville du betalt en million for denne Opelen?

Verditap

– Noe annet denne statistikken kan brukes til?

– Så absolutt! Dette er en veldig bra pekepinn på hva som er attraktivt og ikke minst blir søkt på i bruktmarkedet. Og det blir bare mer og mer viktig. Hvis veldig få søker på det merket du har, er heller ikke sjansene for å få solgt bilen særlig gode. I neste instans: Høyt verditap.

– Verditap er jo i mange tilfeller den største utgiftsposten i bilholdet. Dermed gjelder det å tenke på dette allerede når man kjøper nybil – og sørge for å kjøpe en bil det vil være kurant å få solgt igjen når den dagen kommer, sier Benny.

Mitsubishi imponerer

– Øvrige ting du merker deg?

– På finn-statistikken ser vi igjen at de såkalte premium-merkene scorer svært høyt, det kan nok også forklares med en viss drøm-faktor. Etter VW kommer BMW; Mercedes og Audi på rekke og rad – etterfulgt av Volvo.

– I forhold til bil-bestanden er det også imponerende at Mitsubishi er inne på lista blant de mest populære bruktbilene. Det skyldes i veldig stor grad Outlander som er en kjempesuksess også i bruktmarkedet. Og med nybil-suksessen til både ASX og elbilen I-Miev er det grunn til å tro at det vil fortsette, sier Benny.

LES OGSÅ: SUV-favoritten fosser fram

Slik er topp 10 blant nybilene i oktober:

1. Volkswagen

2. Toyota

3. Ford

4. Volvo

5. Mitsubishi

6. Peugeot

7. Skoda

8. Audi

9. BMW

10. Nissan

Her er antall sidevisninger hos finn.no i oktober:

1. Volkswagen 9 694 595

2. BMW 8 880 951

3. Mercedes-Benz 8 088 016

4. Audi 7 866 584

5. Volvo 6 286 023

6. Toyota 6 059 735

7. Ford 4 155 038

8. Opel 2 435 519

9. Nissan 2 342 203

10. Mitsubishi 2 272 959

LES OGSÅ: En BMW er Norges mest populære bruktbil