Marit Bjørgen og Therese Johaug (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/Scanpix)
Marit Bjørgen og Therese Johaug (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/Scanpix)

Norsk skisport blir stadig mer verdt og populær

Kraftig millionøkning og publikumsinteresse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sponsorinntektene vil denne sesongen lande på minimum 84,6 millioner kroner for NSF.

Det skjer i en for nesten mesterskapsfri vinter for de største grenene. Tallene kom fram da skipresident Sverre Seeberg var med på en «før sesongen"-seanse på Ullevaal stadion torsdag.

Langrennssporten er fortsatt lokomotivet i NSF også når det gjelder inntekter.

Dette er utviklingen (millioner kroner) i sponsorpenger for NSF fra 2008:
2008: 46,3
2009: 52,2
2010: 58,7
2011: 79,8
2012: 84,6.

Langrennssporten må foreløpig vente på sesongstarten, men er allerede høstens store vinner blant folket.

– Ski-VM gjorde et solid inntrykk. Omdømmet til langrennslandslagene har holdt seg skyhøyt gjennom vår, sommer og høst. De tre best likte idrettsprofilene i landet er langrennsløpere, sier analytiker Thomas Heiberg Johansen til NTB.

Det er selskapet Sponsor Insight som står bak spørreundersøkelsen. Den er gjort i slutten av september.

60 prosent av nordmenn er mest interessert i langrenn. Skiskyting følger nærmest på 56. Fotball scorer 43, håndball 41, alpint 39, skihopp 37, friidrett 36 og sykkel 33.

Langrennsløperne slår også knockout på de andre i den individuelle rankingen i «best likte utøver», selv om idretten er helt «utenfor» sesong.

Marit Bjørgen topper og slår til med 27 prosent. Petter Northug ligger på andreplass med 25 foran Therese Johaugs 21. (©NTB)