Norsk skisport blir stadig mer verdt og populær

Kraftig millionøkning og publikumsinteresse.

Marit Bjørgen og Therese Johaug (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/Scanpix)
Marit Bjørgen og Therese Johaug (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/Scanpix)

Sponsorinntektene vil denne sesongen lande på minimum 84,6 millioner kroner for NSF.

Det skjer i en for nesten mesterskapsfri vinter for de største grenene. Tallene kom fram da skipresident Sverre Seeberg var med på en «før sesongen"-seanse på Ullevaal stadion torsdag.

Langrennssporten er fortsatt lokomotivet i NSF også når det gjelder inntekter.

Dette er utviklingen (millioner kroner) i sponsorpenger for NSF fra 2008:
2008: 46,3
2009: 52,2
2010: 58,7
2011: 79,8
2012: 84,6.

Langrennssporten må foreløpig vente på sesongstarten, men er allerede høstens store vinner blant folket.

– Ski-VM gjorde et solid inntrykk. Omdømmet til langrennslandslagene har holdt seg skyhøyt gjennom vår, sommer og høst. De tre best likte idrettsprofilene i landet er langrennsløpere, sier analytiker Thomas Heiberg Johansen til NTB.

Det er selskapet Sponsor Insight som står bak spørreundersøkelsen. Den er gjort i slutten av september.

60 prosent av nordmenn er mest interessert i langrenn. Skiskyting følger nærmest på 56. Fotball scorer 43, håndball 41, alpint 39, skihopp 37, friidrett 36 og sykkel 33.

Langrennsløperne slår også knockout på de andre i den individuelle rankingen i «best likte utøver», selv om idretten er helt «utenfor» sesong.

Marit Bjørgen topper og slår til med 27 prosent. Petter Northug ligger på andreplass med 25 foran Therese Johaugs 21. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2