beste_billigbilene
beste_billigbilene

Bruktbil: Dette er de 15 beste billigbilene

Ute etter rimelig bil som gir deg lite problemer? Her er oversikten:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å kjøpe bruktbil kan være risikosport. Og risikoen øker i takt med at prisen synker. Billig (og gjerne) gammel bruktbil kan dessverre i mange tilfeller bety at både problemer og utgifter kan dukke før man aner det. Derfor er det viktig å være ekstra forsiktig når man beveger seg inn i dette markedet.

– Det er en ting som er helt sikkert med gamle biler. De går i stykker, sier Brooms-bilekspert Benny Christensen. .

– Nå er det jo slik at en del av oss må velge så gamle biler ut fra økonomiske hensyn. Enten det er bil nummer en – eller man trenger en rimelig nummer to-bil. Men økonomien blir naturligvis ikke særlig god hvis man ryker på en verkstedregning som fort kan overstige bilens verdi, sier Benny.

1999-modeller

Heldigvis finnes det mange undersøkelser som gir en god pekepinn på hvilke biler som gir eierne sine få problemer, selv om de begynner å trekke på årene.

Danske Applus er et tilsynsorgan for kontroll av biler, og har lange tradisjoner med det som tilsvarer vår egen EU-kontroll. De har utarbeidet en statistikk over hvilke 12 år gamle biler, eller 1999-modeller om du vil, som har minst feil og mangler.

LES OGSÅ: Kan 20 år gammel Mercedes vært godt bruktkjøp?

Store forskjeller

Etter 12 år og som regel en anselig mengde kilometer, er det som regel lett å se forskjeller mellom de ulike bilmodellene. Det gjør vi da også veldig klart i denne undersøkelsen.

– Bare mellom første og tiendeplassen her, er det forskjellen i feilprosent betydelig. Og det øker naturligvis på når vi går lenger ned i "resultatlista", sier Benny.

– Hva er hovedtendensen?

– Enkelt og greit at det er de japanske bilene som kommer best ut. De fire beste bilene er japanske, før det er klart for beste tysker. Tre av de fire japanerne er også småbiler. De er relativt enkle konstruksjoner uten mye fancy teknologi eller luksusutstyr. Det betyr igjen færre ting som kan gå i stykker. Og er du ute etter en gammel bil som skal gi deg minimalt med problemer, er det viktige faktorer, sier Benny og legger til:

LES OGSÅ: Hva er det egentlig med japanerne?

Gode råd

– Husk også at små biler gjerne går kortere enn store. Det spiller naturligvis også inn. Denne undersøkelsen sier heller ikke noe om alvorlighetsgraden og prisen på utbedring. Kun antall feil per biltype. Likevel er det en veldig god pekepinn. Her får vi rett og slett "temperaturen" på biler som har rullet i 12 år.

– Helt til slutt, har du et par gode råd å gi til de som er ute etter billigbil?

– Ja visst! Føler at jeg gjentar meg selv på grensen til det kjedsommelige – men ikke desto mindre vet jeg at mange stadig vekk glemmer dette: God servicehistorikk og fersk EU-kontroll er veldig viktig, avslutte Benny.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: - På tide at noen blir tatt for EU-juks

Dette er de beste 12 år gamle bilene:


1. Toyota Yaris:

Feilprosent: 48,6

Toyota Yaris 1999

Første generasjon Toyota Yaris kom i 1999 og tok en hel verden med storm. Det var tydelig at Toyota hadde gjort leksene sine her – for bilen er helt klart i tet når det gjelder både driftssikkerhet og kvalitet. I denne sammenligningen har den en feilprosent på 48,6 og er med det nesten 20 % bedre enn nummer to på listen.

Sagt på en annen måte: Annenhver 12 år gammel Yaris som er inne til kontroll har én feil.

Dette må du vite før du kjøper brukt Yaris:


2. Nissan Micra:

Feilprosent: 68,5

Nissan Micra 1999

Andreplassen kapres av Nissan Micra. Dette er andre generasjon og den modellen som internt kalles K11C og ble produsert mellom 1997 og 2003. Altså nok en enkel småbil. Kanskje er det så enkelt som at det enkleste er det beste? Noe av forklaringen ligger trolig også som nevnt i at småbiler kjøres færre kilometer enn større biler.

Les også: Nissan GT-R: Forsvinner ikke likevel


3. Toyota Corolla:

Feilprosent: 71,6

Toyota Corolla 1999

Toyota Corolla her etter hvert nesten blitt et symbol på driftssikkerhet og kvalitet, og det finnes vel knapt en liste som dette hvor denne ikke er med. Denne bilen har siden starten i 1966 blitt produsert i ufattelig 35 millioner eksemplarer – og er med det verdens nest solgte bilmodell gjennom tidene.

Feilprosenten er på 71,6 og den må dermed – tross alt – se seg grundig slått av lillebror Yaris, som for øvrig i disse dager passerer to millioner eksemplarer.

Les mer om brukt Toyota Corolla her:


4. Toyota Avensis:

Feilprosent: 76,8

Toyota Avensis1999

Endelig en familiebil inne på listen. Fjerdeplassen er det Toyota Avensis som sikrer seg. Nok en japaner – tenker du kanskje? For så vidt ikke helt feil det, men bilene produseres i Burnaston i England.

Modellen kom i 1998 da den overtok etter Carina. Avensis er dermed tredje Toyota-modell inne på topp 5-listen. Feilprosenten her er 76,8.

Dette må du vite om brukt Toyota Avensis før du kjøper den:


5. Opel Corsa:

Feilprosent: 86,5

Opel Corsa 1999

Så kom det endelig en tysk bil inn på lista. Nemlig lille, populære Opel Corsa. Dette er siste årgang av andre generasjon som på Opel-vis kalles Corsa B. Allerede året etter var Corsa C klar, mens dagens versjon som kom 2006 heter Corsa D.

Corsa har siden den spede starten i 1982 vært en veldig viktig og godt selgende modell for Opel. Også som bruktbil har den vært en av Opels mest populære. Feilprosenten på 1999-årgangen av den lille Opelen er på 86,5.

Les mer om Opel Corsa i vår bruktbil-guide:

Mye japansk og mye Toyota på de øverste plassene. På de ti neste plassene varierer det litt mer. Fortsatt er det småbilene som dominerer, men unntak finnes.

Her er resten av listen:

Plassering:

Bil:

Feilprosent:

6.

Ford Fiesta

86,6

7.

Opel Astra

87,3

8.

VW Bora

87,5

9.

VW Lupo

88

10.

Mazda Demio

89,7

11.

VW Polo

91,9

12.

VW Golf

95

13.

Skoda Octavia

95,6

14.

BMW 3-serie

97,9

15.

Mazda 323

100,6

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Dette er de 20 bilmodellene med flest feil: