Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Dacia-Duster-forfra
Dacia-Duster-forfra

Test Dacia Duster: Vi har testet Norges billigste SUV

Er det enkle også det beste når du skal kjøpe bil? Les testen:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hørt om Dacia? Dette er Renaults lavprismerke som har hatt stor suksess de siste årene med enkle og rimelige biler. Men merket har lengre tradisjoner enn som så.

Den rumenske bilfabrikken begynte nemlig lisensproduksjon av Renault 8 i sin egen fabrikk i 1968, senere ble det Renault 12. Noen veldig få av disse kom også til Norge på 80-tallet som pickup. Er det noen igjen? Jeg tviler, men vil gjerne få vite det hvis noen kjenner til det!

Dacia har altså et langt og verdifullt samarbeid med Renault bak seg. Renault har et tett samarbeid med Nissan – og et av resultatene av dette er Dacia Duster.

Hva er dette?

Dacia-Duster-bakfra02

Dette er Norges billigste SUV! Den bygger på en plattform fra Nissan og Renault, som den også deler motor og drivverk med.

De bilene som selges i Norge kommer via den svenske importøren, og selv om de er billige, så klinker de til med hele 6 års garanti – eller 100 000 km.

Duster er på størrelse med Mitsubishi ASX og – uten sammenligning for øvrig – BMW X1.

Prisene starter på 245.000 for rimeligste modell som da har forhjulstrekk. Firehjulstrekker får du ifra 285.000.-. Skal du virkelig bruse med halefjærene er det toppmodellen Prestige og firehjulstrekk som gjelder – da må du ut med 310.000 blanke norske ...

Del med Facebook-vennene dine

Hvordan er den å kjøre?

Dacia-Duster-nedenfra

Jeg er så heldig å få disponere toppmodellen – den til 310.000 kroner. Selv om den er velutstyrt, med 16 tommers ”lettiser” skinn (Dvs. skinn- / skaiseter, tonede bakre vinduer, metallic lakk, tåkelys etc, er det ikke til å stikke under en stol at billigfølelsen skinner gjennom på detaljnivå. Men på en måte som gjør at det ikke oppfattes som negativt.

Motoren er en 1,5-liters diesel på 110 hk og girkassen er sekstrinns. Førstegiret er veldig lavt – nærmest som et krabbegir å regne, tydelig beregnet på offroadkjøring. I 100 km/t ligger turtallet på rett over 2000 o/min og bilen går overraskende stille og rolig i motorveihastighet.

Duster er oversiktlig og lettkjørt. Dashbordet er pent, moderne og helt fritt for knirk og skrammel som man gjerne forbinder med ”billigbiler”. Noe hardplast er det naturlig nok. Ei heller finnes regnsensor, navigasjon eller automatisk klimaanlegg – selv om dette er toppmodellen. Men det spiller liksom ingen rolle. Det som er fungerer helt greit og er intuitivt og lett å bruke. U-jålete er vel et dekkende ord.

Kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare. Fjæringskomforten er god på både på motorvei og hullete, dårlig grusvei. Styringen kunne vært enda mer presis og for meg som er en god bit over 190 cm høy skulle ønske meg litt flere justeringsmuligheter på forsetene.

Hvordan er plassen?

Dacia-Duster-forseter

Jeg velger å sammenligne den mot årets store SUV-suksess Mitsubishi ASX. Bilene har så godt som identiske utvendige mål – ca. 4,3 meter lange.

Bagasjeplassen er noe større hos Dacia med 443 liter mot ASXs 429. Bakseteplassen er også marginalt større i Dacia. Barn og unge får greit plass, mens velfødde voksne sliter litt mer, i alle fall om turen blir lang. Foran er plassen raus og det er ikke noe problem å finne en god sittestilling. Takhøyden er også god.

Skal jeg pirke på noe, så er det at innlastingshøyden i bagasjerommet er litt høy. Fordelen er et full size-reservehjul, noe som er uvanlig i våre dager – da både vekt og plass har klart å prioritere bort dette.

Finest utenpå eller inni?

Tja – si det ... l Nå er det vel neppe slik at noen velger Dacia Duster på grunn av utseendet, hverken utvendig eller innvendig. Bilen har et universelt, moderne formspråk som er lett å like. Prestige-utgaven med detaljer i sølv metallic gjør den mer spennende utvendig.

Innvendig er en del detaljer lakkert i brunt, noe som bryter pent med det ellers grå/svarte-interiøret og gir den et litt mer friskt og eksklusivt uttrykk. Alt er ryddig, pent og intuitivt. Ratt og girspak er i skinn og godt å ta i. Integrert original stereo finnes ikke, derfor har den heller ikke multifunksjonsratt. Ei heller cruise control.

Penest utvendig eller innvendig var spørsmålet. Uavgjort fra meg på dette.

Går den bra?

Med dieselmotor (den finnes med bensinmotor også) på 1,5-liter 110 hk / 240 Nm under panseret gjør den 0–100 på 12,5 sekunder. Ikke veldig rask, men jeg vil tro at det duger for de fleste av oss – dette er jo ikke en racerbil. Toppfarten er 168 km/t.

Mitt inntrykk er at motor og gir passer bilen svært godt. Enten du kjører på svingete grusveier eller på motorvei så jobber motoren uanstrengt og stille, men med moment tilgjengelig når du trenger det. Utvekslinger i gir og differensial passer også norske kjøreforhold godt.

... og hva er konklusjonen?

Dette er en real, billig og ukomplisert SUV og passer best for den som har et nøkternt forhold til bilen sin, som et effektivt framkomstmiddel. Det er dermed IKKE sagt at naboen ikke blir misunnelig – i alle fall når han hører hva du har betalt for den. Med firehjulstrekk kommer du trygt fram under alle vær og føreforhold også. Du blir derimot ikke konge i hyttegrenda på Geilo i nyttårshelgen med denne. Regn også med et relativt høyt verditap, i alle fall de første årene. Dette er ikkke bilen for de som bytter en gang i året.

6 års nybilgaranti sier litt om at kvaliteten også holder mål. Ofte er det enkle det beste, vet du.

Her er Duster under testing på norske landeveier. Flere eksemplarer har kommet til landet via paralellimport.

Pluss: Enkel, ærlig, real og billig.

Minus: Kanskje litt i overkant enkel – tross alt? Få forhandlere.






Hva mener du? Ville du vurdert Duster i denne prisklassen?



Del med Facebook-vennene dine

Bil: Dacia Duster Modell: Prestige 1,5 dCi Motor: 1,5-liter diesel Effekt: 110 hk / 240 Nm 0–100 km/t: 12,5 sekunder Forbruk: 0,56 i/mil på blandet kjøring Tillatt tilhengervekt: 1500 kg. Pris fra: 245 000,- (2wd) Pris testbil: 315 000,-

Les også: Dette er SUV-ene med minst feil og problemer: