Peugeot 208: Denne bilen går mot strømmen

Krymper i størrelse - men øker plassen. Se bilder og video:

Peugeot 207 får et pent interiør   der du både får en stor touch skjerm og kan bestilles panoramatak med stemningsbelysning i blått.
Peugeot 207 får et pent interiør der du både får en stor touch skjerm og kan bestilles panoramatak med stemningsbelysning i blått.

Peugeot har nytt suksess med småbilene som i tur og orden har erstattet den smått legendariske 205. I tur og orden har 206 og 207 kommet – og nå står altså 208 og tripper i kulissene.

Den vesle tassen veier inn til bare 975 kilo – oppsiktsvekkende lavt i bilparken ala mai 2012 – når den ventes å ankomme forhandlerne i Norge.

LES OGSÅ: TEST: Peugeot 207 SW 1,6 HDI

Særlig 3-dørsversjonen har et sportslig preg.
Særlig 3-dørsversjonen har et sportslig preg.

208 går faktisk motstrøms av det de fleste andre bilmodeller gjør – der oppfølgerne vokser fra generasjon til generasjon. Peugeots nye modell har nemlig blitt betydelig kortere (- 7 cm) og litt smalere (2 cm) og lavere (1 cm) enn forgjengeren.

Men det er gjort samtidig med at den innvendige plassen har økt. Både bakseteplassen og bagasjerommet (285 liter en økning på 15 liter) er blitt større – selv om bilen måler beskjedne 3,96 cm.

Slankekuren har også gitt en vektbesparelse på 173 kilo sammenlignet med 207.

Del med dine Facebook-venner

0,34 l/m

208 får en ny rekke med motorer og det gjennomsnittlige utslippet av CO2 er redusert med 34 gram per kilometer.

Den gjerrigste motoren blir en 1.4 HDi, utstyrt med stop & start (e-HDi) og et CO2-utslipp på 87 gram per kilometer. Det tilsvarer et forbruk på 0,34 liter per mil. Ingen 208 med dieselmotor vil overstige 99 gram CO2 per kilometer.

På bensinsiden vil 208 bli lansert med to nye tresylindrede motorer. Det er en 1.0 VTi med 68 hestekrefter og en 1.2 VTi med 82 hestekrefter. 1.0 VTi har et CO2-utslipp på 99 gram ved blandet kjøring. Dette tilsvarer et forbruk på 0,43 liter per mil.

Rosinen i pølsa blir nok likevel RC-versjonen som skal komme mot slutten av 2012. Den skal, i følge ryktene, få 1.6-liters turbomotoren som PSA låner fra BMW/Mini. Den vil yte rundt 160 hk, mens RC Racing trolig får enda mer pulver under panseret - over 200 hk. Snakker vi endelig om en verdig arvtaker til 205 GTi?

Peugeot 208 vises på bilmessa i Genève i 2012.

Denne baklykta er såpass særegen at den vil sørge for at 208 skiller seg ut fra mengden.
Denne baklykta er såpass særegen at den vil sørge for at 208 skiller seg ut fra mengden.

LES OGSÅ: Peugeot HX1. Endelig kan Mercedes R-klasse får en konkurrent

Touch-skjerm og head up-display

Designet er slett ikke kjedelig, og skiller bilen fra flere av konkurrentene. Det er lett å se at vi snakker om en Peugeot – men samtidig har den tatt et stort steg videre fra 207. Vi liker for eksempel både linjene både langs siden, den nye grillen og de særegne baklyktene.

Bilen fås både i 3- og 5-dørs variant.

Innvendig blir det en ny og høyt plassert touchskjerm som kontrollerer infotainment-systemet. Peugeot har også gjort head up-display tilgjengelig på 208.

Bestiller du riktig utstyrspakke kan du dessuten nyte panoramasoltak med blå stemningsbelysning.

Klikk på videovinduet under for å se Peugeots teaser av 208 - og sjekk ut alle bildene du finner under videovinduet.

http://www.youtube.com/watch?v=KcWDdd3xRgg&feature=player_embedded

3 og 5 dørs_edited-1
3 og 5 dørs_edited-1

eks2
eks2

eks4
eks4

Bakfra
Bakfra

Interiør
Interiør

Med LED-lys på
Med LED-lys på

LES OGSÅ: Solgte 300 biler på tre dager