Gode kolleger: TV 2 sportens Thea Olsen er tilfreds med å ha kollegaen Harald Bredeli på Movember laget. (Foto: Pål Magnus Tømmervold/)
Gode kolleger: TV 2 sportens Thea Olsen er tilfreds med å ha kollegaen Harald Bredeli på Movember laget. (Foto: Pål Magnus Tømmervold/)

TV 2 med bartestunt for kreftsaken

Nå lanseres Movember offisielt i Norge. Norske menn utfordres til å vie overleppen til en månedslang reise med ekte mustasjeglede. Alt for herrenes helse.

«Skikkelige menn - ekte mustasjer». Fra i dag og ut november skal menn la barten gro. Gjør klart for Movember.

TV 2-sportens Thea Olsen er ambassadør for kampanjen. Sportsankeret har allerede lyktes med å få med majoriteten av kollegene i fjernsynskanalen til å støtte opp om guttas svar på jentenes «rosa sløye»- initiativ.

– Jeg er glad for å kunne være med å fronte en kampanje som dette. Til nå har responsen vært utrolig bra. Flere er allerede igang med å spare til bart. Men det som er veldig viktig er at folk faktisk registrerer seg på movember.com, og ikke bare anlegger bart, sier Thea til tv2.no.

– Vandrende reklameplakater

Nå håper hun at også resten av landets mannlige befolkning - i alle aldre - permitterer høvler og barbermaskiner og blir med på laget.

– Vi trenger fokus på dette - tre menn dør hver dag av prostatakreft i Norge. Mange helt unødvendig. Gjennom å gro bart i november, blir mennene vandrende reklameplakater for herrenes helse og får enda flere til å snakke om herrenes helse - i tillegg til å samle inn penger til kreftforskning, sier Thea.

Fronter Movember: Ambassadør og sportsanker Thea Olsen og kommentator
  Harald Bredeli går gjennom hele november i bresjen for et økt fokus på
  herresykdommer. (Foto: Pål Magnus Tømmervold/)
Fronter Movember: Ambassadør og sportsanker Thea Olsen og kommentator Harald Bredeli går gjennom hele november i bresjen for et økt fokus på herresykdommer. (Foto: Pål Magnus Tømmervold/)

– Vanskelig å snakke om

«Mo» er slang for mustasje, og ved å la barten gro gjennom den neste måneden skal hårveksten være en pådriver for å sette fokus på typiske herresykdommer som testikkel- og prostatakreft og depresjoner.

– Jeg vet at prostatakreft er en av de sykdommene menn synes det er vanskelig å snakke om. Men jeg tror det er få menn som faktisk vet at de kan oppdage prostatakreft ved en blodprøve (PSA). Jeg håper derfor at flere vil sjekke seg fremover, uten den store skrekken.

– Er du tilhenger av menn med bart?

– Ja! I november er jeg i hvert fall det, smiler Thea.

Gjør som Lund Svindal

I fjor gikk blant andre Norges største alpinstjerne, Aksel Lund Svindal, i bresjen for skape blest rundt fokuset på herresykdom. Resultatet og oppmerksomheten ble formidabel.

Bartekongen: Harald Bredeli (midten) er det store Movember-forbildet
  for kollegene Kasper Wikestad ( fra venstre), Thomas Aune, Movember-ambassadør
  Thea Olsen og Mathias Skarpaas (Foto: Pål Magnus Tømmervold/)
Bartekongen: Harald Bredeli (midten) er det store Movember-forbildet for kollegene Kasper Wikestad ( fra venstre), Thomas Aune, Movember-ambassadør Thea Olsen og Mathias Skarpaas (Foto: Pål Magnus Tømmervold/)

Og synes du flere av TV 2s garde av mannlige ansatte har uvanlig mye ansiktshår de neste fire ukene, er sjansen overhengende stor for at personene støtter Thea Olsens fanesak.

Det populære sportsankeret forteller stolt at Jon Hartvig Børrestad og resten av gjengen i Premier League-studioet er blant dem som skal spare bart i hele november.

– Det er jo kjempegøy. Og jeg vet at det er flere bedrifter som har begynt interne konkurranser på å få den største barten, og samle inn mest mulig penger, sier Thea.

Bredeli som inspirator

Selve «bartekongen» i kanalen er Harald Bredeli. Den munnrappe sportskommentatoren forteller han har hatt bart i 30 år, men sier han frykter hårveksten på overleppa kommer på moten, så snart Movember er over.

– Ingenting er bra med bart, det er bare blitt en dårlig vane. Jeg er livredd for det skal komme på moten - om det skjer så fjerner jeg min, sier en humoristisk Bredeli til tv2.no.

Må tåle kameratslig mobbing

Kollegene Kasper Wikestad, Thomas Aune og Mathias Skarpaas er full av beundring når det gjelder TV 2-profilens mustasje, men får likevel passet påskrevet så snart de forsøker å yppe seg med stubbene på overleppa.

– Se på gutta, de har ikke sjans! Men at de gjør det for en god sak er helt greit, og du er i hvert fall i nærheten av noe, sier Bredeli med adresse til barte-jyplingen Skarpaas.

Før han fortsetter:

– Bart er ikke vanlig. 1920 var sist gang det var in. Jeg støtter uansett en god sak hver dag, hver uke og år etter år, sier en munter Bredeli.

Startet av kameratgjeng

Movember ble for øvrig startet av 30 gode kamerater i Australia i 2003, som siden har vokst til en global organisasjon med offisielle kampanjer i Storbritannia, Irland, USA, Canada, New Zealand, Spania, Sør-Afrika, Finland, Nederland, Tsjekkia, Danmark, Belgia og Australia - og nå altså Norge.

Her til lands vil det bli holdt Movember-arrangementer flere steder, blant annet klassiske gallafester mot slutten av måneden.

Gjør derfor som TV 2 og en rekke andre kjendiser allerede har gjort: Besøk movember.com og registrer deg!