Kari Jaquesson trener med slynger
Kari Jaquesson trener med slynger

Du blir sterkere med slyngetrening

Slyngetrening brukes av nesten alle toppidrettsutøvere. Se Kari Jaquesson teste slyngetrening.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Slyngetrening har vært brukt i fysioterapisammenheng i mange år.

Nå finner du slynger på mange treningssentre.

– Personlig trenere har brukt dette i treningen med sine kunder i flere år, nå finnes også slyngetrening som gruppetime noen steder, forteller Kari Jaquesson.

Les også: Trening ga Eli livsgleden tilbake

– Bra for hele kroppen

Ved å trene i slynger styrker du hovedsaklig coremusklene, musklene i kjernen vår. Det betyr musklene i magen, nedre del av rygg, hofte og bekkenet.

– Det er disse musklene som holder oss stabile. Ved å styrke kjernen unngår man skader, i for eksempel ryggen, sier Kari Jaquesson.

Du bruker egen kroppsvekt og slyngene som henger fra taket skaper ustabilitet.

– Du får brukt musklene skikkelig, du styrker stabiliteten og koordinasjonen. Det kan være skikkelig tøft.

Her kan du få tips om hvilke styrkeøvelser som forbrenner mest fett.

Her kan du lese om en som gikk ned 35 kilo i fett med styrketrening.

Kari Jaquesson har testet slyngetrening på treningssenteret «Hos Hanne».

Se video her:

Populært blant toppidrettsutøvere

Olympiatoppen og de fleste norske toppidrettsutøvere bruker slynger i treningen.

Det er prestasjonsøkende og veldig effektivt, og Marit Bjørgen har uttalt til langrenn.com at denne formen for trening gjør henne i stand til å gå bedre teknisk på ski.

– Slyngetrening er skadeforebyggende. En del skader skjer fordi man har for dårlige stabiliseringsmuskler, forklarer Kari Jaquesson.

Toppidrettsutøverne gjør vanskelige øvelser som krever mye koordinasjon.

– Men her er det lett å justere. Det kan brukes av alle, uansett alder og ambisjonsnivå. Legg treningen på ditt nivå og utfordre deg selv etterhvert.

Les også: Unge gutter vil ikke være pingler

Les også: Slik trener DU hjernen for å lykkes i hverdagen