Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge Statens vegvesen opererer mellom 30 og 40 aktører ulovlig som kjøreskolelærere i Oslo-området. Nå ber Statens vegvesen ungdommer og foreldre om å være mer bevisste når de velger kjøreskole.

– Det popper opp virksomheter som framstår som kjøreskoler og jeg skjønner at folk går fem på. Det finnes flere eksempler der elever er blitt lurt til å tro at de bruker en godkjent trafikkskole, og vi vet at mellom 30 og 40 har dette som levebrød, sier fagleder Rune Granum i tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region øst til rb.no.

Ingen sanksjonsmuligheter

Veivesenet har imidlertid ingen sanksjonsmuligheter overfor de ulovlige trafikkskolene. Elevene risikerer på sin side å bruke flerfoldige tusen på en kjøreopplæring som ikke utføres av godkjente kjørelærere.

– Som tilsynsorgan er det viktig for oss å informere offentligheten når ting ikke ser bra ut. Til syvende og sist er vi imidlertid avhengige av at markedet selv regulerer vekk disse aktørene. Det betyr at foreldre og ungdom selv må bli mer bevisste rundt valget av trafikkskoler og den opplæringen de har krav på, sier han.

– Sikkerhetsproblem

Statens vegvesen har selv publisert en liste på sine nettsider over godkjente kjøreskoler her til lands. Samtidig vet Romerikes Blad at firmaer som ikke står på lista opererer som trafikkskoler på Romerike. Enkelte gjør det også med reklame på bilene og mens de er lovlig registrert i Brønnøysundregistrene – men uten at selskapet er autorisert som kjøreskole.

Mot det som trolig er svart betaling, skaffer kjøreskolene seg kunder. Det anslås at det årlig unndras skatt for flere titalls millioner kroner av de involverte.

– Slik virksomhet er naturlig nok ulovlig, men det verste er at det går ut over trafikkopplæringen og trafikksikkerheten. Folk tror imidlertid at det er lovlig. De færreste går inn i Brønnøysundregistrene eller på våre nettsider for å sjekke om en kjøreskole er autorisert. Det kan kanskje virke billigere å gå til en uautorisert, men det er ikke nødvendigvis det i lengden, sier Granum, som sammenligner problematikken med pirattaxibransjen.

– Hvis man kjøper en annen vare til tilsvarende verdi som vi her snakker om, så sjekker man hva man får. Derfor bør kundene være mer oppmerksomme rundt den problematikken.

Del med dine Facebook-venner

Innvandrere

Innvandrere er overrepresentert både blant kjørelærerne og elevene, men det finnes også eksempler på at etniske nordmenn utnytter det lukrative markedet.

Piratkjøreskolene har imidlertid et problem med at de ikke får meldt inn den obligatoriske delen av undervisningen. Dermed må elevene til autoriserte kjøreskoler for å få godkjent den delen av trafikkopplæringen.

– Vi forsøker å registrere hvilke skoler disse elevene bruker til den obligatoriske delen, men klarer ikke å finne noe mønster.

Lovlige biler

Problemet med dagens lovverk er at det per i dag ikke finnes noen regler mot å skaffe seg en bil med dobbelt pedalsett.

Det finnes altså heller ikke noe lovverk mot å registrere et selskap som kjøreskole i Brønnøysundregistrene.

Det er imidlertid en hel del krav som må oppfylles for at en person og et selskap faktisk kan drive med kjøreopplæring. Den lovlige virksomheten kontrolleres av Statens vegvesen.

– Det er i strid med bestemmelsene å ta betaling for slik opplæring dersom ikke trafikkskolen er godkjent av oss. Samtidig er det norske systemet bygget opp slik at vi ønsker at folk skal få mest mulig kjøring hjemme, uten at man trenger å betale en kjøreskole for det. Vi oppfordrer til mengdetrening privat fordi det reduserer ulykkesrisikoen vesentlig. Den ulovlige virksomheten opererer utenfor regelverket vi forvalter, dermed sitter Statens vegvesen igjen med små muligheter til å avdekke og sanksjonere mot piratvirksomheten, sier Granum.

Les flere saker om bil og motor i rbs motormagasin her.

LES OGSÅ: Lastebilsjåfør plaget kjøreskole-bil