LIVVIDDE: Forsker Victoria Telle (t.h) ved UiO er opptatt av at man ikke har for stort midjemål. (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
LIVVIDDE: Forsker Victoria Telle (t.h) ved UiO er opptatt av at man ikke har for stort midjemål. (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

Midjemålet forteller om du er i faresonen

Her er målene du bør holde deg under.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Se video i vinduet over!

Fysiolog Victoria Telle ved Universitetet i Oslo er opptatt av at både menn og kvinner tenker over midjemålet sitt.

– Det er et poeng å ikke lagre fett på magen. Da har man høyere risiko for hjerte- og karsykdom.

Vi lagrer fett både under huden og rundt organene i buken. Og det er for mye bukfett som utgjør en fare for helsen din.

LES OGSÅ: Kroppsform avgjør din levealder

– Har man spist mer karbohydrater enn hva man klarer å lagre i lever og i muskel, og det legger seg som magefett, er det mindre gunstig enn hvis man legger på seg av umettet fett, sier Telle.

FEDME: Overvekt og inaktivitet er hovedårsakene til at så mange utvikler diabetes type 2.
FEDME: Overvekt og inaktivitet er hovedårsakene til at så mange utvikler diabetes type 2.

Sjekk målene dine
For å måle midjemålet ditt bruker du et målebånd som du holder midt mellom nederste ribben og bekkenkammen, cirka på nivå med navlen.

Her er målene du bør holde deg under:

Menn over 94 centimeter i midjeomkrets har økt risiko for overvektssykdommer, mens de som har over 102 centimeter har sterkt økt risiko for hjerte/karsykdommer og diabetes.

Kvinners midjemål bør ikke være større enn 80 centimeter. Har kvinner et midjemål på over 88 centimeter, betyr det kraftig økt helserisiko.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!