Psykolog John Petter Fagerhaug mener at vi må bli flinkere til å gi blaffen i alle livets problemer når vi skal sove. Vi kan uansett ikke løse verdensproblemene fra senga, mener han.
Psykolog John Petter Fagerhaug mener at vi må bli flinkere til å gi blaffen i alle livets problemer når vi skal sove. Vi kan uansett ikke løse verdensproblemene fra senga, mener han.

De beste rådene mot søvnløshet

Psykolog John Petter Fagerhaug mener vi må bli flinkere til å gi blaffen når vi skal sove. Få flere tips her!

Søvn er kroppens viktigste oppladningskilde, og mangel på det kan forårsake store problemer i hverdagen.

– Stress er en av de vanligste årsakene til søvnproblemer, sier psykolog John Petter Fagerhaug. Fagerhaug mener at man må lære seg å gi slipp på alle tankene når man legger seg.

Les også: 500 000 nordmenn har søvnproblemer

Gi blaffen

Når man ligger og vrir seg om natten uten å få sove er det lett og bli litt desperat. Når man legger seg får hjernen tid til å gå igjennom dagens opplevelser og tanker.

Derfor er det vanlig at man begynner å tenke og bekymre seg.

– Det er en utfordring, men det er viktig å lære seg og godta at om natten så kan man ikke gjøre noen ting. Du må rett og slett gi litt blaffen, mener Fagerhaug.

– Om natten kan man ikke gjøre noen forskjell uansett, legger han til.

John Petter Fagerhaug stiller til nettprat Tirsdag 1.nov kl 07:30. Still dine spørsmål nederst i saken.

Les også: Lær barnet å sove uten gråt

Ubevisst stress

Fagerhaug viser til at søvnløshet ofte bunner i ubevisst stress.

Det at man våkner midt på natten og ikke får sove igjen, er ofte kroppens reaksjon på stress. Hvis man da lar tankene vandre, er ofte løpet kjørt og man blir liggende våken over lengre tid.

– Det er en ond sirkel, forklarer Fagerhaug.

– Hvis du ikke får nok søvn blir du ekstra sliten. Systemene som genererer søvnen fungerer ikke alltid som det skal hvis man er sliten, og dermed blir det igjen vanskelig å få en god natts søvn.

Les også: Norske barn dopes i søvn med allergimedisin

Økt fare for hjerteinfarkt

En ny studie, gjennomført av stipendiat Lars Erik Laugsand ved NTNU, viser at søvnproblemer kan øke risikoen for hjerteinfarkt med opptil 45 prosent.

Studien er den største av sitt slag, og har tatt utgangspunkt i Helseundersøkelsene i Nord-Trøndelag. Resultatene av undersøkelsen har antydet en mulig sammenheng mellom søvnvansker og hjerteproblemer.

3, 3 prosent av deltakerne fortalte at de hadde problemer med innsovning hver eneste natt. Disse hadde en økt risiko for hjerteinfarkt på 45 prosent. 2,5 prosent hadde tilsvarende problem nesten hver natt, og 8 prosent fortalte om generelt dårlig søvnkvalitet mer enn en gang i uken.

Les også: Få hjelp til nattesøvnen

Fagerhaugs råd til bedre søvn

*Gi slipp - Du kan ikke løse verdensproblemene om natten.

*Skriv ned stikkord. - La hjernen gå igjennom alle tanker og bekymringer før du legger deg.

*Slå av TVen - Ha det rolig rundt deg.

*Unngå å sove på dagtid.

*Bruk soverommet til å sove i, ikke til å arbeide i.

*Hvis du våkner om natten, ikke se på klokka.

*Bruk fantasien - Vi leser for små barn for å stimulere fantasien. La tankene vandre uten at de bunner i ditt virkelige liv.

Tirsdag møter du psykolog John Petter Fagerhaug og stipendiat Lars Erik Laugsand hos God morgen Norge.

Etterpå stiller John Petter Fagerhaug til nettprat! Still dine spørsmål nederst i saken.

Les også: Tre prosent av alle barn har søvnapné

Lesernes egne tips

Søvn er et tema som engasjerer store deler av befolkningen. Da vi spurte våre Facebook-fans om deres egne tips for å unngå søvnløse netter fikk vi flere desperate rop om hjelp, enn konkrete råd. Likevel var det flere som hadde gode råd å by på:

Spikermatte er en god ting for å klare å tømme hodet for vanskelige tanker. Jeg anbefaler den til alle som sliter med søvnen. 15-20 min på ettermiddagen på den- og natta er reddet. (Ann-Reidun)

Ligg i en behagelig liggestilling med øynene lukket. Tenk på pusten, pust med magen. Så ser du for deg tallet 1, du skal se det klart og tydelig . Tenk deg at du skriver det,rolig og se det for deg 3 ganger, så går du videre til tallet 2 og sånn skal man gjøre det med alle tallene opp til 10. Har man enda ikke sovnet, så gjør man det fra 10 og ned til 1 igjen. Jeg har aldri kommet til tallet 10 - det er verdt et forsøk :) sov godt! (Lene Marie)

Mitt tips for å skru av hjernen er; ha skriveblokk og penn ved senga, og skriv opp alt som du tenker på. Da kan du ta det igjen dagen etter. (Anne Kari)

Jeg løser Sudoku hver eneste kveld når jeg har lagt meg - til øynene går i kryss og jeg bare sovner... (Monica Alice)

Jeg fikk veldig god hjelp av homopatmedisin da jeg hadde slitt med søvnproblemer i flere år.... Før jeg begynte med det så hendte det at det hjalp å spise mandler og/eller banan på sengekanten, og gjerne en kopp kamillete. Nå har jeg sluttet med homopatmedisinen (tar det bare av og til). Men har også kuttet kaffe 100% og sovner mye lettere enn jeg har gjort på mange år. (Ia)

Bli medlem av vår Facebook-gruppe og delta i dialogen her!

Still dine spørsmål her: