Fedon Lindberg mener det er positivt at man i dag kan velge mellom mange forskjellige oljer i dagligvarehandelen.
Fedon Lindberg mener det er positivt at man i dag kan velge mellom mange forskjellige oljer i dagligvarehandelen.

Fedon: – Disse matoljene skal du bruke

Få Fedon Lindbergs tips til smør- og oljebruk i matlagingen.

– Da jeg kom til Norge i 1986, så var det bare smør, margariner og olivenolje som ble solgt i 250 ml flasker. Nå er det et hav å velge i, sier Fedon Lindberg.

Les også:Lag sukkerfri knask med lure knep

Olje med mettet fett

Problemet, ifølge Fedon, er at på de aller fleste oljeflasker i Norge står det at de egner seg til steking. I tillegg står det at de er rik på flerumettet fett. Men flerumettet fett tåler ikke høy varme, derfor egner egentlig ikke de vanligste oljene som solsikkeolje, soyaolje og maisolje seg spesielt godt til steking.

– En enkel måte å tenke hva som egner seg til hva, er fett som er hardt ved romtemperatur (kokosfett o.l) tåler høy temperatur best, sier Fedon til God morgen Norge.

– Du trenger rett og slett fett som inneholder mest mettet fett, legger han til.

Les også: Fedon Lindberg: – Jeg forstår at folk blir forvirret av lavkarbo-debatten

Smør

– Smør inneholder mettet fett i stor grad, men ved smør er det gjerne melkedelen som er problemet ved steking. Den delen kan lett bli brent ved steking og det er kreftfremkallende, sier Fedon.

Et tips da er å gi smøret et raskt oppkok og la melkedelen synke. Da kan du bruke det gule fettet som er på toppen. Dette kalles klarnet smør og de fleste restauranter gjør dette, sier Fedon.

Alternativt kan man bruke kokosfett, eller en blanding av klarnet smør/kokosfett/olivenolje eller rapsolje. Klarnet smør kan holde seg i flere måneder i romtemperatur.

Bli venn med God morgen Norge på Facebook her og få våre oppdateringer rett i din nyhetsfeed.

Her er tipsene til smør og oljebruk!

* Til steking på lav varme: ved ovnsteking og i gryteretter og supper rett før servering bruk kaldpresset olivenolje/rapsolje, eller kombinasjon av klarnet smør og olivenolje/rapsolje, evt. Bremykt (blanding av smør og rapsolje).

* Til kald bruk: i salater, dressinger, majones, pesto osv, bruk kaldpresset olivenolje eller rapsolje, gjerne blandet med kaldpresset linfrøolje i et forhold 3:1. Det øker inntaket av plante-omega 3.

* På brødskiven: Smør eller la smør bli romtemperert og blande med linfrøolje (forhold 4:1), da får man smørbart smør direkte fra kjøleskapet, samtidig som man beriker smør med omega 3. Fedon mener også at man godt kan bruke vanlig smør, at mye tyder på at dette er uproblematisk. Dette er motsatt av det vi har lært tidligere.