Tromsøs yrkessjåfører irriterer seg over at høyredekket foran slites ut fortere enn resten, skriver nettutgaven til Nordlys.

Sjåførene mener at det skyldes alle rundkjøringene i byen – det er i dag 25 av dem i Tromsø.

Flere yrkessjåfører sier at rundkjøringene i Tromsø er mindre enn de sørpå – og fordi rundkjøringene er små, blir de så krappe at slitasjen på høyre fremhjul øker. Det melder avisen iTromsø mandag.

– Voldsom slitasje

– Rundkjøringene her i byen er laget forferdelig små. Det virker som de skal være så knapp som mulig. Sørpå i landet er de mye større, sier Jan Berg ved Tromsø Taxi til iTromsø.

Berg er ansvarlig for dekkskiftene som gjøres på selskapets biler, og sier de merker betydelig mer slitasje på høyrehjulene foran – og peker på krappe svinger i små rundkjøringer som årsak.

– Nå kjører gjennom rundkjøringer og skal svinge 90 eller 180 grader, får du en voldsom ekstra slitasje på høyre forhjul, sier han til iTromsø.

Del med dine Facebook-venner

200 ekstra dekk i året

Tromsø Taxi sier til iTromsø at de regner med at det går med rundt 200 ekstra dekk i året grunnet den ekstra slitasjen.

– Vi har rundt 100 taxiløyver, så det sier seg selv at det blir behov for mange ekstra dekk, sier Berg, til iTromsø

Også Cominor, som driver med både gods- og persontransport, forteller til avisen at de opplever ekstra slitasje på sine høyre fremdekk.

Hva tror du – har det blitt for mange rundkjøringer i Norge? Og er de for små? Bruk kommentarfeltet under.

Les flere saker om bil og motor på motormagasinet til Nordlys.

LES OGSÅ: Mye dyrere å krasje i rundkjøringene