Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Land Rover Defender: Dette er på mange måter bilismens svar på den syvende far i huset. Den enkle, men folkekjære modellen har hatt et langt liv – den har hengt med helt siden 1948, selv om den da ikke het Defender. Det navnet fikk den først senere.

Den robuste bilen var lenge enerådende både på misjonsmarken og hos FNs fredsbevarende styrker. Den har blitt brukt av konservative britiske bønder i sixpence og ikke minst har den blitt brukt av eventyrere i alle verdens hjørner og ytterpunkter. Alle har elsket den.

Tro mot røttene


Land-Rover-to-biler

Den har selvfølgelig – og vi bør kanskje også si heldigvis – blitt oppdatert og modifisert flere ganger under livssyklusen, både på motor og utstyrssiden, men også når det gjelder komfort. Likevel er den er i aller høyeste grad fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.

Få biler har en like entusiastisk tilhengerskare som Land Roveren – og få bilentusiaster har vært så redde for at sin modell skal forsvinne fra markedet. Det er slett ikke helt uten grunn.

Gang på gang har det vært sagt at modellen skal legges ned. Grunnen har vært både stadig økte krav til kollisjonssikkerhet og stadig strengere miljøkrav. Men med nye krumspring i form av ulike oppdateringer og modifiseringer har den klart seg – enn så lenge.

Nå ser det imidlertid ut som om Land Rover-entusiastene endelig kan trekke et lettelsens sukk og nyte bilene en stund til – uten akutt angst for at modellen blir nedlagt i ”morgen”. Engelske Autocar bekrefter nå at den allerede seiglivede modellen skal bli å få kjøpt ny en stund til. Det snakkes om til 2017.

Vi har også testet den nyere "luksus-broren" Land Rover Dicovery 4. Les hele testen i linken under:

Test: Land Rover Discovery 4:

Ikke en bil...


Land-Rover-dashbord

Grunnen er enda et krumspring. Det er nemlig nå klart at Defender får en ny 2,2-liters dieselmotor under pansret – og denne skal visstnok klare nye avgasskravene med grei margin.

Det ryktes også at Defenderen på enkelte markeder kan klassifiseres som arbeidsredskap (slik som traktorer, gravemaskiner etc.) - og ikke som bil - og dermed styre unna de nevnte utslippskravene. Det muliggjør også andre motoralternativer.

En annen utfordring for Defender har vært sikkerhet for fotgjengere ved påkjørsel. Den er butt, flat og med skarpe kanter. Om man blir truffet av en Defender eller en steinblokk som løsner fra en bergvegg 100 meter oppe går vel egentlig ut på det samme ... Også her klarer Land Rover kanskje å sno seg unna med en dispensasjon som muliggjør produksjon fram til 2020.

Ny og gammel


På bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst viste Land Rover fram det man trodde skulle bli arvtakeren – nemlig konseptbilen DC100, som etter ryktene skulle komme i 2015.

Husker du ikke hvordan DC100 så ut? Klikk på linken under for å se den igjen:

Land Rover DC100 Concept:

Men nå er det grunn til å tro at ny og gammel Defender vil produseres side om side et par års tid. Det høres kanskje litt snodig ut, men det er slett ikke uvanlig i bilverdenen. Volvo 140-serien var jo arvtakeren til Amazon, men de to modellene ble produsert side om side i tre år likevel.

Del med Facebook-vennene dine

Her kan du lese mer om alle generasjonene Range Rover:

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: