Nissan Laurel: Begynner å bli en ekte sjeldenhet

Var et utstillingsvindu for luksus da den kom.

Ben Rudi har en Nissan Laurel som han har fått av faren. Klassikeren skal få en skikkelig 'make over' i vinter   og til våren skal den være klar for både kjøring og utstillinger.
Ben Rudi har en Nissan Laurel som han har fått av faren. Klassikeren skal få en skikkelig "make over" i vinter og til våren skal den være klar for både kjøring og utstillinger.

I spalten "Bilen Min" har broom. no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin, eller sine egne biler, og litt om bilinteressen.

Denne gangen er det Ben Rudi sin tur – og han har en skikkelig klassiker han vil dele med Broom-leserne.

Nissan Laurel er nemlig ingen hvilken som helst bil. Den var på mange måter et utstillingsvindu for Nissans luksus i sin tid – her kunne en få både skinn, A/C, elektriske speil, imitert tre, digitale instrumenter, cruise control og mye annet snadder. Lenge før dette var "allemannseie".

Del med dine Facebook-venner

Vi har ikke fått det bekreftet fra "sikre kilder", men ryktene skal ha det til at nettopp dette var den første bilen i Norge som ble levert med A/C som standard.

Les også: Thomas´ Libya-solgte Mercedes fra 1970 har A/C

Laurel så dagens lys for første gang i 1968 – og forble i produksjon helt fram til 2002. Totalt ble det laget åtte generasjoner. Men Ben Rudis modell (5. generasjon) var den siste av Laurel-modellene som ble solgt utenfor Japan.

Nissan Laurel var i sin tid en bil som viste litt av all luksusen som kunne fås. Her var listen over ekstrautstyr lang...
Nissan Laurel var i sin tid en bil som viste litt av all luksusen som kunne fås. Her var listen over ekstrautstyr lang...

Eieren:

Navn: Ben Rudi Nicolaisen Solli

Alder: 21 år

Bosted: Tromsø

Litt om meg selv: Jeg er en gutt på 21 år, jobber som anleggsmaskinarbeider. Mekker mye på biler, MC og snøscooter. Finnes ikke en dag der jeg ikke mekker eller gjør noe som med mine kjøretøy. Jeg bor sammen med min søte kjæreste. Jeg som person er ganske spesiell – smiler og ler av det meste, ganske tørr humor! Jeg er blid og glad hele tiden, men om jeg ikke får til noe i garasjen, kan jeg si noen ''fine'' ord, he, he. Men det er jo vanlig blant oss nordlendinger.

Bilen:

Merke, modell:

Nissan Laurel 2,8 Turbodiesel, 1990 modell.

– Hvor lenge har du eid den?

– Bilen har vært i familien i over 10 år, tror jeg. Pappa hadde den før meg, så overtok jeg den i fjor.

Les også: Gammel bil er best for helsa!

– Hva har du gjort med den?

– Jeg og faren min har bygget den om fra RB28 til 2,8 Turbodiesel på rundt 150 hk. Er 235/40/R17 fremme og bak.

– Liker best med bilen:

– Den fantastiske kjøregleden, draget og den fine diesellyden.

Håper på kommentarer

– Liker minst med bilen:

– Rusten som er på den, men det blir tatt nå i vinter. Motor blir byttet ettersom den har skåret seg, men jeg har en ny motor som er trimmet og forsterket, som blir satt inn i starten av 2012.

Ben Rudi er ikke hlet fornøyd med at bilen har noe rust, men det skal tas i vinter.
Ben Rudi er ikke hlet fornøyd med at bilen har noe rust, men det skal tas i vinter.

– Beste opplevelse med bilen:

– Å ha en så fin klassiker i så ung alder, å få nyte det å pusse den opp selv – og ikke minst å se sluttresultatet til våren neste år.

– Framtidsplaner for bilen:

– Gjøre ferdig turbomotoren, med Intercooler, større turbo og lakkere den, slik at jeg kan stille den ut på treff i Tromsø, Rudskogen og Mo.

– Drømmebil:

– Jeg har noen drømmebiler ja, Nissan 280 ZX, Nissan Skyline RB25DET, Audi 200 2,2 20v Quattro og Nissan Laurel er en stor del av mitt liv.

– Annet:

– Jeg vil vise denne fram for alle Nissan-entusiaster og få kommentarer om bilen min.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Ben Rudi om? Bruk kommentarfeltet under!

Motoren har skjært seg, men en ny er allerede klar - som er både trimmet og fortsterket. Så da er det jo ikke noe problem...
Motoren har skjært seg, men en ny er allerede klar - som er både trimmet og fortsterket. Så da er det jo ikke noe problem...

Les også: Freightliner Dynamax - 17 meter med ren luksus