«Ortoreksi» er betegnelsen på en sykelig trang til å spise riktig. (Foto: Illustrasjonsfoto)
«Ortoreksi» er betegnelsen på en sykelig trang til å spise riktig. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Slik bruker du lavkarbo riktig

Å telle karbohydrater er helt unødvendig, mener ekspert.

Lavkarbotrenden har tatt av i Norge, og bøker om dette kostholdet topper bestselgerlistene.

Fysiolog Marianne Lunde er overbevist om at nordmenn bør kutte ned på raffinerte karbohydrater, men anbefaler forholdsvis små endringer.

LES OGSÅ: Dag Otto utfordrer søtsuget ditt

Droppe hvitt mel
– Jeg er nøye på at det ikke skal bli så ekstremt. Da trenger man profesjonell oppfølging, sier Lunde.

Poteter er ikke noe man bør spise hver dag

Hun jobber i avdeling for helse- og samfunnsmedisin ved Universitetet i Oslo og er ekspert på blodsukkerregulering.

Hun mener at veien å gå for å få en sunn kropp er å hindre sultfølelsen som gjør at mange spiser mer enn de burde.

ANBEFALER LAVKARBO: Fysiolog Marianne Lunde forteller at du kan oppnå et mer stabilt blodsukker ved å kutte ned på hvitt mel og sukker. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)
ANBEFALER LAVKARBO: Fysiolog Marianne Lunde forteller at du kan oppnå et mer stabilt blodsukker ved å kutte ned på hvitt mel og sukker. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)

– Det meste går an å spise i sin opprinnelige form. Problemet oppstår når for eksempel kornet deles opp og man bruker finmalt mel. Da stiger faktisk blodsukkeret raskere enn om man spiser rent sukker.

LES OGSÅ: Slik fikk de av seg 15 kosekilo

For det er nettopp et jevnt blodsukker eksperten mener er hemmeligheten for å klare å holde en stabil vekt.

– Kutter man ned på sukker og raffinerte karbohydrater som hvitt mel, er mye gjort for de fleste. Dette er ikke farlig å kutte ned på for noen, sier hun.

Finn ut hva du tåler
Skal man ned i vekt kommer man ikke unna at man må spise mindre enn man forbruker. Utfordringen er jo å klare dette uten å være sulten og utilfreds hele tiden.

Dersom du kjenner deg konstant sulten og ofte får søtsug, råder Lunde deg til å tenke over kostholdet ditt.

LES OGSÅ: Forsker slår fedmealarm

– Da er det mulig at du spiser for mange karbohydrater. Mange blir veldig sultne når blodsukkeret faller raskt. Du bør finne ut hvor mye karbohydrater du tåler, men dette er veldig individuelt. Du bør være tålmodig og prøve deg frem, forske litt på din egen kropp, råder hun.

Lunde forteller at også stress påvirker blodsukkeret.

– Prøv å unngå langvarige stressperioder, og vær ekstra nøye med hva du spiser hvis du likevel opplever stress over en lengre periode.

Mer grønnsaker
Noen lavkarbodietter setter øvre grenser på hvor mange gram karbohydrater man bør få i seg per dag.

– Det synes jeg ikke er noen god idé siden stigning i blodsukkeret varierer fra person til person, sier eksperten.

Hun mener at nordmenn bør spise langt mer grønnsaker enn hva de fleste får i seg.

– Da får man i seg mye fiber og mange næringsstoffer, sier Lunde.

Poteter (Foto: Scanpix/SCANPIX)
Poteter (Foto: Scanpix/SCANPIX)

– Hva med poteter?

– Poteter er ikke noe man bør spise hver dag, men spiser man det som en grønnsak av og til, så er det helt ok. Poteter inneholder en del næringsstoffer som er greit å få i seg, men man kan heller få disse næringsstoffene fra andre kilder som ikke samtidig gir blodsukkerstigning.

LES OGSÅ: Her går Davy Wathne løs på sitt nye liv

Hun anbefaler også fettkilder som for eksempel rapsolje og olivenolje.

– Er man glad i smaken kan man for eksempel bruke en del olje i salaten.

Diett med mye fett
– Hva synes du om lavkarbodietter der man anbefales å spise mye fett?

– Jeg syns ikke man skal prøve ekstreme varianter uten å ha tett kontakt med legen sin eller en annen ernæringsfaglig person. Jo mer fett du spiser jo nøyere må du være på at det er god kvalitet på fettet. Bruk raps- og olivenolje og fet fisk. Andel av proteiner og fett kan variere, men det er viktig at det er et tilstrekkelig variert inntak av naturlig fett og protein, fra både animalske og vegetabilske kilder, og gjerne mye fisk.

LES OGSÅ: Stor test av mellommåltider

Lunde mener at det ikke finnes et kosthold som passer for alle.

– Hvilken mengde karbohydrater som passer best for den enkelte varierer ut fra om en er frisk eller har sykdommer som er forbundet med inntak av karbohydrater. Du må selvfølgelig også ta hensyn til om du har allergier eller matintoleranser.

Grønnsaker kan spises rå, bakes, stekes - og lages smoothie av. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Grønnsaker kan spises rå, bakes, stekes - og lages smoothie av. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Anbefaler lavkalori
Helsedirektoratet anbefaler et såkalt lavkalorikosthold hvor det er balanse mellom hvor mange kalorier man får i seg hver dag, og hvor mye man forbrenner gjennom fysisk aktivitet.

Rådene fra myndighetene er et kosthold med grove kornprodukter, magre meieriprodukter, magert kjøtt, fem om dagen og fisk. De råder også nordmenn til å begrense bruken av salt og sukker.

LES OGSÅ: – Lavkarbo svekker innsatsen på trening

TV 2 Sportys treningsekspert, Siri Marte Hollekim, mener også at man bør velge grovt og magert. Men hun er enig med Marianne Lunde om at man bør kutte ned på de «raske» karbohydratene fra sukker og hvitt mel.

Hollekim mener dessuten at karbohydrater er viktig om man skal klare å yte best mulig på trening.

– Trener man en del, og tidvis på høye intensiteter for å forbedre kondisjonen, vil et lavkarbokosthold ikke være forenlig over tid med særlig fremgang, sier Sporty-eksperten.

Bruker steinalderdietten
Debatten har rast om hvorvidt lavkarbo er farlig eller ikke. I vår viste TV 2 Sporty en reportasje om den såkalte steinalderdietten.

LES OGSÅ: Dette er steinalderkost

Vibeke Bugge, ernæringsansvarlig i Matprat, mener at det er «risikosport» å satse på denne dietten.

– Å servere denne maten til barn, med så mye fett og relativt høyt proteininnhold, kan på sikt gi både nyresvikt og hjertekarproblematikk, sa hun til TV 2 Sporty i vår.

Lin Anita Rode la om til steinalderdietten for å regulere vekten. Se video:

515291

Hvilket kosthold foretrekker du? Skriv din kommentar i feltet under.