
Audi A5/S4/Allroad: Se hvilken storselger som blir fornyet
Nye farger, nye motorer og ny design. Se bildeserie og video:
Audi A4 er for Audi det BMW 3-serie er for BMW – en storselger som er uhyre viktig for merkets posisjon. Bare de siste ti årene er det solgt rundt 20.000 eksemplarer av A4 her hjemme.
Dagens generasjon har vært en stor suksess – og markerte et betydelig løft fra forrige versjon. Blant annet økte størrelsen betydelig, og en fikk også strammet inn kjøreegenskapene ytterligere.
A4 er tilgjengelig som sedan, stasjonsvogn og cabriolet. I tillegg kommer den litt røffere Allroad-varianten og ikke minst sportsbilene S4/RS4.
LES OGSÅ: Skal du kjøpe Audi A4? Dette bør du vite
Den siste versjonen kom på markedet i 2007 – og nå er den moden for å få en aldri så liten facelift. Uttrykket "aldri så liten" er ikke tilfeldig valgt, for du skal være ganske våken for å plukke ut endringene som blir gjort – om du ser bort ifra nye lykter foran og bak, selvsagt.
Du kan også velge mellom fire helt nye farger – og det blir nå to eksosrør på alle modeller. S4 skiller seg naturligvis ut ved å ha fire ...
Nye ratt
Men flere små endringer gjør sitt til at bilen får et nyere preg – og nærmest blir prikk lik storebror A6. Nå skal du virkelig måtte følge med for å se hvem av Audi-modellene som kjører foran eller ved siden av deg. Forfra er LED-lysene lette å skille fra hverandre.
På innsiden er det også nye farger og små justeringer som gjelder. Blant annet kommer det en serie helt nye ratt. Det blir også litt mer blanke knapper og detaljer enn før.
Velger du S-line blir interiøret svart, i kombinasjon med 18" eller 19" felger og selvsagt sportsfjæring som senker bilen 30 millimeter.
Mer kraft, mindre forbruk
Som vanlig ved en facelift, er det det som skjer under panseret som er viktigst. Og der kommer det noen endringer som vil bidra til både gunstigere avgifter og bedre ytelser.
Totalt sett er forbruket kuttet med elleve prosent – til tross for at ytelsene på flere av modellene er blitt bedre. Alle motorer har nå start-stopp-teknologi for å sikre lavest mulig forbruk.
2.7-liters dieselen er ute, mens en helt ny V6 motor på 3-liter er på plass. På bensinsiden er det nå turbo eller kompressor på alle alternativer.
Skal du ha diesel kan du velge mellom 120 hk, 136 hk, 143 hk, 163 hk, 177 hk, 204 hk eller 245 hk. De to siste er 3-liters V6-motorer – og versjonen med 204 hk klarer seg med et forbruk på oppsiktsvekkende 0,49 l/m (EU-snitt).
Audi A4: Audien som var et vendepunkt
S4
Med bensin blir det litt færre alternativer, men likevel noe for enhver smak. Fra 1.8 TFSI på 120 hk, via 170, 211, 272 til 3.0 TFSI-motoren som i S4 blir tunet til 333 hk. Likevel klarer den seg med 0,8 l/m. 0-100km/ skal gå unna på 5 sekunder i S4.
Allroad blir kun tilgjengelig med 211 hk hvis den skal ha bensinmotor.
For øvrig er innvendig plass både til mennesker og bagasje identisk med utgående modell. Det betyr bagasjerom på 480 liter på sedan og 490 på stasjonsvognen med baksetene oppe, og 962 og 1420 liter med baksetene ned.
De nye modellene blir tilgjengelig i januar – men prisene er ikke fastsatt ennå.