Olaf Tufte (Foto: SRDJAN ZIVULOVIC/Reuters)
Olaf Tufte (Foto: SRDJAN ZIVULOVIC/Reuters)

Bli råsterk som Olaf Tufte

Sjekk hvor tungt OL-mesteren løfter på trening.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Den 35 år gamle roeren fra Horten satser nå knallhardt frem mot OL i London i 2012. Dersom han skulle ta sitt tredje OL-gull på rad vil han bli historisk. Bare en håndfull idrettsutøvere i verden har klart en slik bragd.

Som toppidrettsutøver trener han fra én til åtte timer hver eneste dag.

TAR ALDRI FRI: OL-mester Olaf Tufte trener fra èn til åtte timer hver dag. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)

Jeg trener til jeg er ferdig.

– En dag uten trening er en dag uten mening. Hvor mye jeg trener for dagen avhenger av hvor jeg er i verden og hvor jeg er i sesongen. Men jeg trener til jeg er ferdig, sier Tufte.

Han forteller at det umulig kan ha gått særlig mer enn én dag i hans liv der han ikke har trent. To treningsfrie dager på rad er uhørt for Tufte.

LES OGSÅ: Her blir Ragnhild hypnotisert ned i vekt

Mye kondisjonstrening
Bak de gode resultatene ligger knallhard trening, både fysisk og mentalt.

Roing som treningsform er effektiv og involverer alle de store muskelgruppene. Som roer er god kondisjon viktig, og Tufte trener mye på romaskin i tillegg til utendørs roing. Hele 80 prosent av Tuftes trening består av kondisjonsøvelser.

– 80 prosent av dette igjen består av rolig langkjøring, forteller han til TV 2 Sporty.

Tufte er kjent for sin solide muskelkraft. Hvert år arrangerer han «Farmer challenge», en konkurranse hjemme på gården hvor han utfordrer kjente idrettsutøvere i øvelser som melkespannkasting, saging og løfte kubber på lasteplan.

Ikke overraskende pleier Tufte, som også er utdannet brannmann, å stikke av med seieren selv.

CHINS: Denne styrkeøvelsen er en av Olaf Tuftes favoritter. (Foto: Nina Kausland/)

Løfter tungt
Idrettsmannen løfter tungt i styrkerommet.

Her ser du hvor mange kilo han legger på stangen i disse hovedøvelsene:

* Markløft: 240 kilo

* Knebøy: 185 kilo

* Liggende rotak: 110–115 kilo

* Benkpress: 140 kilo

* Chins: 20 pluss

Tufte trener også basisøvelser som styrker rygg og mage.

– Det er viktig i alle idretter, sier han.

LES OGSÅ: Slik skal jenter pumpe jern

Bruker musikk
Tufte forteller at musikk motiverer ham under treningen. Nyere forskning viser at musikk kan bedre prestasjonen på trening med hele 10–15 prosent.

Tufte digger AC/DC og favorittalbumet Back in Black.
Her er noen av hans øvrige favorittband:

* AC/DC
* DDE
* Too Far Gone
* Texas
* CC Cowboys
* Postgirobygget
* CC Top

Til SATS-magasinet i fjor uttalte Tufte: «Det letteste i verden er å lene seg tilbake i sofaen og utsette treningen til dagen etter. Det er en kjent følelse for mange mosjonister, en følelse jeg som toppidrettsutøver også får. Det er derimot ingenting som er så bra som å bite tennene sammen og trene på de tunge dagene. For den følelsen man får etter treningsøkten, når man står i dusjen, er ubetalelig».

Han pleier selv å gi seg en liten gulrot og belønning, kanskje en halv grillet kylling og en brus. Det er alt han trenger for å peppe seg opp.

Tufte mener det ikke er noe galt i å ville trene mye, men sier det er viktigere å trene riktig.

– Hva er ditt beste treningstips?

– Det er å trene. Å gjøre det er bedre enn å prate om det, sier Olaf Tufte til TV 2 Sporty.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!