Takiri blir neste Mazda 6

Så lekker kan en folkebil være.

Mazda Takeri, bare en ting å si: Griselekker!
Mazda Takeri, bare en ting å si: Griselekker!

Helt siden Mazda satte sine første spor på norsk jord i 1966, har merket vart kjent som solide, driftssikre og kanskje litt trauste familiebiler – i alle fall om vi holder RX-serien og enkelte coupemodeller utenfor.

Så har de også satt grundige avtrykk etter seg med familieklassikere som 818, 929 og 626 og for ikke å glemme den litt mindre 323.

Overtar for Mazda 6

Da Mazda 6 kom i 2002 ble den oppfattet som ganske utagerende, men samtidig elegant i designet – og bilen ble en umiddelbar suksess.. Da neste generasjon kom i 2008 ble den enda mer elegant – men uten at salget tok helt av, av den grunn.

De siste årene har Mazda slitt med å få skikkelig sving på salget her i Norge. Bilen du ser på disse bildene er Mazda Takiri, en konspetbil som Mazda bekrefter at de skal vise på bilutstillingen i Tokyo i slutten av november. Det er det fabrikken kaller en mid-size sedan og dermed arvtageren til Mazda 6.

Les om Mazda 6 i vår bruktbil-guide her:


Spennende linjer også innvendig.
Spennende linjer også innvendig.

Ikke "luftslott"?

Det som imidlertid er hyggelig med dette konseptet er at den IKKE er så futurisk og utagerende at det den oppfattes som et ”luftslott”. Mye tyder på at bilen i vil bli veldig lik den man ser på bildene. Kanskje med unntak av interiøret. Den er elegant, lekker og viderefører mye av det vi allerede har sett på de to foregående 6-erne fra den japanske produsenten.

Takari viderefører også de bølgende karosserilinjene vi allerede har sett på den nye flerbruksbilen Mazda 5. Kodo – Soul of Motion – kaller de det. Uansett navn – den er lekker!

Også på teknologisiden kommer det nyheter. Bremseenergien omformes til strøm og lagres i en kondensator og som igjen brukes til å drive bilens elektriske systemer som varmeapparat etc. noe som igjen er drivstoffbesparende.

Mazda CX-5: Nå skal Mazda utfordre folke-SUV-ene


Bør kunne bli en slager

Bølgende karosserisider ser ut til å bli Mazdas fremtidige kjennemerke.
Bølgende karosserisider ser ut til å bli Mazdas fremtidige kjennemerke.

Den får også en ny ”mager” dieselmotor som kalles SKYACTIV-D (merkelig navn på en motor...), selvfølgelig med start / stop system. Ellers er det lagt vekt på lette strukturer i karosseri og chassis og god aerodynamikk.

Dette bør kunne bli en av neste års mest spennende og flotteste familiebiler. Kanskje kan den også bidra til å løfte Mazda-salget tilbake til gamle høyder.

Del med Facebook-vennene dine

Noen kommer – noen går. Ved å klikke på linken under kan du lese om ”finaleutgaven” av wankelmotoriserte Mazda RX8.

En billegende takker for seg ...