Alexander solgte til slutt sin kjære Toyota BJ40 ekstremt billig, bare for å være garantert en mulighet til å kjøpe den tilbake på et senere tidspunkt. Foto: Privat
Alexander solgte til slutt sin kjære Toyota BJ40 ekstremt billig, bare for å være garantert en mulighet til å kjøpe den tilbake på et senere tidspunkt. Foto: Privat

Toyota Land Cruiser BJ40: Tør ikke fortelle 2-åringen at han har solgt bilen

Men Alexander har sikret seg forkjøpsrett på Toyota-klassikeren.

Noen biler blir man så glad i at det virkelig svir å ta farvel med dem. Men av og til tvinger fornuften seg fram likevel.

- Jeg kan virkelig ikke skru på bil i det hele tatt, og burde ikke holde på slik jeg gjør - med å kjøpe store, gamle firehjulstrekkere. For det skjer alltid noe med dem, og da må jeg sette bort jobben med å få dem i stand igjen, sier Alexander Arnø i Øvre Ervik ved Bergen.

Skapte telefonstorm

Denne uken har han sittet mye i telefonen etter at han la ut bilen sin til salgs. For det er ikke hver dag det dukker opp en klassisk gammel Toyota Land Cruiser fra BJ-serien på annonsemarkedet i Norge.

Toyotas gamle Land Cruiser-modeller er forlengst blitt klassikere. BJ/FJ-modellene er til og med beæret med å ha gitt opphav til retro-SUVen FJ Cruiser, som først og fremst selges i Amerika. Foto: Privat
Toyotas gamle Land Cruiser-modeller er forlengst blitt klassikere. BJ/FJ-modellene er til og med beæret med å ha gitt opphav til retro-SUVen FJ Cruiser, som først og fremst selges i Amerika. Foto: Privat

- Nei, det har ringt fryktelig mye folk. Og mange har faktisk bydd en god del penger for den også, forteller han.

Litt overrasket over responsen er han nok. Men han visste at det var en sjelden bil han satt på.

Les også: Land Cruiser - en legende fyller 60 år

- Hva vet du om den?

Importert fra Italia

- Jeg har ikke hatt den mer enn et drøyt halvår. Før meg var den eid av en kar på Østlandet som kostet på den en god del, med nye hjul, nye seter og diverse ettersyn. Opprinnelig ble bilen faktisk solgt i Italia, og den ble importert hit da den rundet 30 år, forklarer Alexander.

Hvorvidt disse bilene noen gang var i vanlig, sivilt salg i Norge vet hverken han eller undertegnede, men det har i hvertfall aldri vært mange slike biler å se etter norske veier. Og selv etter at de har blitt veteraner har det ikke akkurat flommet over av dem.

De tidlige Land Cruiserne var ikke først og fremst konstruert for å
De tidlige Land Cruiserne var ikke først og fremst konstruert for å

- Men det er en bil som mange kjenner igjen etter å ha sett på film og i utlandet, bekrefter Alexander.

En virkelig klassiker

40-serien av Toyota Land Cruiser var den første generasjonen som virkelig oppnådde kommersiell suksess, og den var i produksjon med forskjellige karosserier, akselavstander og motorer fra 1960 til 1984. Betegnelsen BJ40 står for 3-liters diesel rekkefirer i kombinasjon med den korteste akselavstanden.

Den kom på markedet i 1974.

Den såkalte 40-serien kom på markedet i 1960, og var i salg helt til 1984. Her hjemme er de sjeldne, og Alexanders eksemplar kom fra Italia da den var blitt veteran. Foto: Privat
Den såkalte 40-serien kom på markedet i 1960, og var i salg helt til 1984. Her hjemme er de sjeldne, og Alexanders eksemplar kom fra Italia da den var blitt veteran. Foto: Privat

Det var forholdsvis tilfeldig at Alexander endte opp med bilen. Han innrømmer å ha en dragning mot store, gamle firehjulstrekkere av klassisk snitt, og har tidligere eid både Land Rover Defendere og andre bilmodeller med tilsvarende pondus.

Biler som altså har en tendens til å skrangle fra hverandre, slik at han må kalle inn ekstern hjelp.

Les også: Slik startet Land Cruiser-eventyret

- Utrolig til å ta seg frem

- Er det lov å spørre hvorfor du fortsetter å kjøpe slike biler?

- Det har med hvor jeg bor å gjøre. Det er bare 10 minutter fra Bergen sentrum, men likevel midt i ingenmannsland - og opp et lite helvete av en bakke. Med denne Toyotaen har jeg aldri stått fast - med store hjul som jeg har hatt på den har den vært helt utrolig til å ta seg frem, sier han.

Bilen er fantastisk til å ta seg frem, ikke minst takket være 37
Bilen er fantastisk til å ta seg frem, ikke minst takket være 37

- Men nå selger du altså?

- Ja, og det er ikke med glede. Men jeg innser at det er diverse rustsveising og slikt arbeid som må gjøres på den, dermed var det bare å annonsere. Og heldigvis løser det seg nå - jeg har valgt å selge den ekstremt billig til en kamerat som er mekaniker, mot at jeg får førsterett til å kjøpe den tilbake når den er ferdig oppusset, sier han lettet.

For det var virkelig med tungt hjerte han annonserte den, understreker han.

Sier ikke noe til sønnen

- Kona synes vel ikke dette er like moro som meg, for å si det slik, men jeg har brukt denne bilen ekstremt mye og blitt fryktelig glad i den. 5.000 kilometer på et halvår. Og jeg har en toåring som fremdeles, etter et halvår, roper og får med seg alle barna i barnehagen til å løpe til vinduet for å se når jeg kommer med denne bilen, forteller han.

Nettopp sønnen representerer en utfordring her.

Det er umulig å ikke bli glad i denne klassikeren, som atpå til klarer seg med langt under en liter diesel per mil, berømmer Alexander Arnø. Foto: Privat
Det er umulig å ikke bli glad i denne klassikeren, som atpå til klarer seg med langt under en liter diesel per mil, berømmer Alexander Arnø. Foto: Privat

- Han er så glad i denne bilen at jeg har ikke orket å fortelle ham at jeg er i ferd med å selge den. Har derimot gjort en avtale med kameraten som kjøper den om at han skal komme innom med bilen av og til, slik at gutten ikke legger merke til at den er borte, ler Land Cruiser-entusiasten.

Del med Facebook-vennene dine!

...som allerede gleder seg til neste gang han blir eier av denne avhengighetsskapende gamle klassikeren.

Les også: Hvor mye mer bruker egentlig en bil med 4x4?