Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Audi Q7 ble lansert, var den så stor og ruvende at den fikk de fleste andre SUV-ene til å løpe rundt hjørnet og gjemme seg. Q7 var Konge. Grillen er så stor at du kan nesten kan tro at det er en tunnel hvis du har skrapt frontruta ditt litt dårlig.

Prisen var rundt 1 million kroner – etter at du hadde krysset av for det mest grunnleggende ekstrautstyret. Nå kan du faktisk få den rimeligste til 488.000 kroner. Det er nesten 50.000 kroner mindre enn den nest billigste.

2007-modellen har riktignok rukket å rulle 155.000 kilometer – og det selvsagt en anstendig kilometerstand, men ikke på Taxi-nivå.

Klikk her for å se annonsen

Det første året bilen var til salgs her i Norge var det 387 kjøpere som signerte kontrakten som gjorde dem til eiere av den feteste SUV-en på markedet akkurat da.

Året etter, i 2007, var imidlertid tallet redusert til bare 37 og det samme antallet var fasit i 2008. Nyhetens interesse forsvant relativt raskt.

Del med dine Facebook-venner

Stor, sikker og sterk

Det er ingen tvil om at Q7 er en bil som har stått på drømmebil-lista til mange. Ikke bare snakker vi en relativt driftssikker SUV, med et ypperlig Quattro-system, nivåregulering og 7 seter, den er som regel også utstyrt med en sterk 3-liters dieselmotor på 230 hk.

Hvis du ikke bruker de to bakerste setene kan du ta med hele 775 liter med bagasje – så det skulle være plass nok for de fleste.

Dessuten er den sikker – i alle fall for de som sitter i bilen. Audi er nok imidlertid ikke fullt så stolt over å få to stjerner for sikkerheten til fotgjengere.

Dreiemomentet i Q7 er voksne 500 nm, og det bidrar sterkt til at bilen fikser øvelsen 0–100 km/t på 9,1 sekunder. Slett ikke verst for en bil på over 5 meters lengde – og med en solid vekt.

Snittforbruket er ikke spesielt hyggelig på småkjøring – og du må nok regne med halvannen liter der. Men på langkjøring kan du få den under literen – og snittforbruket fra EU-miksen er 1,05 l/m.

LES OGSÅ: Skal du kjøpe Audi Q7? Da bør du vite dette

Men ...

Vi må nesten spørre Brooms bilekepert Benny Christensen om dette er for godt til å være sant.

– Hva sier du, Benny? Er du klar tilå helle kaldt vann i blodet på alle de som nå sitter og skribler ned telefonnummeret i annonsen vi har funnet?

– He, he, egentlig ikke, faktisk. Q7 er en bil som kommer ganske greit ut på de ulike kvalitetsundersøkelsene. Det er ikke dermed sagt at det ikke går galt – men det skjer ikke spesielt ofte sammenlignet med andre.

– Men de av oss som har levert en Audi på autorisert verksted vet at det ikke er veldedighet ...

– Jo da, det er en dyr bil å sende på verksted – både deler og timepris er i den øverste delen av skalaen. Så det er nok noe eventuelle kjøpere bare å være forberedt på. Men de fleste som kjøper slike biler er nok lure nok til å sette av en ekstra pott til uforutsette utgifter, eller de har såpass romslig økonomi at de tar ting som de kommer.

Bilen er til salgs på Sørlandet – vi tipper den får ny eier ganske raskt ...

Det er slett ikke utrivelig bak rattet i en Audi Q7. På typisk Audi-maner er "opplevd kvalitet", som det så fint kalles, helt på toppnivå.

LES OGSÅ: Kristine fikk sin Audi Q7 i julegave!