FUKTSKADER: I 2011 har over 3000 mobilbrukere tatt kontakt med Forbrukerrådet etter å ha fått beskjed om at telefonen deres er fuktskadet - og at garantien dermed ikke gjelder.  (Foto: TV 2)
FUKTSKADER: I 2011 har over 3000 mobilbrukere tatt kontakt med Forbrukerrådet etter å ha fått beskjed om at telefonen deres er fuktskadet - og at garantien dermed ikke gjelder. (Foto: TV 2)

Tusenvis klager på garanti-nekt etter «fuktskader» på mobilen

– Det skal du ikke slå deg til ro med, mener Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2-reporter Linn Marie Hammernes kjøpte Iphonen sin for ett år siden – nå er den ødelagt. Apple mener feilen skyldes fukt, og fraskriver seg ansvaret.

Ifølge Forbrukerrådet er dette et veldig vanlig problem.

3000 henvendelser

Hittil i år har 3000 mobilbrukere tatt kontakt med Forbrukerrådet etter å ha fått beskjed om at telefonen deres er fuktskadet – og at garantien ikke gjelder. Men dette kan være et forsøk på fra mobilselgeren på å slippe å betale erstatning.

HJELPER DEG: Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, ber frustrerte mobilbrukere ta kontakt. (Foto: TV 2)

– Det krever at det er dokumentasjon som viser at det er en sammenheng mellom fuktskaden og selve feilen på telefonen, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes, til TV 2 Nyhetene.

Fem års reklamasjonsrett

Og du bør også være oppmerksom hvis selger mener garantitiden er utløpt.

– Som forbruker må du ikke la deg avspise med at garantien kun gjelder for eksempel ett år. Forbrukerkjøpsloven gjelder i fem år – så du har fem års reklamasjonsrett uansett.

Apple sier gjennom sitt norske kommunikasjonsbyrå at de ikke vil kommentere denne saken overfor TV 2 Nyhetene. Men dette er rådet til frustrerte mobilbrukere:

– Hvis du blir avvist etter en fuktskade og du tror at du har ditt på det tørre så får du ta kontakt med oss i Forbrukerrådet, sier Flønes.