illustrasjonsbilde (Foto: Håkon Mosvold Larsen, Scanpix)
illustrasjonsbilde (Foto: Håkon Mosvold Larsen, Scanpix)

Dieselpartikkelfilter: Derfor kan det være smart å "blåse ut" bilen av og til

Tett filter kan gi deg en veldig lite hyggelig regning.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Ang dieselparfikkelfilter (DPF). I lunsjen her om dagen, fortalte en kollega at en ukjent varsellampe hadde begynt å lyse i hans Audi TDI. Han sjekket håndboka, og fant ut at det var DPF – filteret som måtte renses. Instruksen fortalte at han skulle holde forholdsvis høyt turtall og jevn hastighet en strekning. Da stiger temperaturen slik at filteret ‘brenner’ rent.

Det får meg til å undres: Filteret går tett av å samle opp forurensningene i dieseleksosen. For å fikse dette, varmer man opp filteret, slik at forurensningene frigjøres. Hva er miljøgevinsten i dette? (Dieselbiler med DPF har lavere årsavgift enn biler uten DPF). Er det sånn som det høres ut, eller er det noe annet som skjer?

Benny svarer:

Tror vi begynner helt med begynnelsen jeg. DPF – står ganske riktig for dieselpartikkelfilter.

Oppgaven til dette filteret er å samle opp sotpartikler fra dieseleksosen. Filteret skal være selvrensende på den måten at filteret brenner opp disse partiklene etter hvert som de fanges opp for at dette skal skje må det en viss varme til – naturlig nok.

Illustrasjonsbilde av virkemåte
Illustrasjonsbilde av virkemåte

Biler som har mye småkjøring (får ikke varmt nok filter) er de som er mest plaget med tette filtre. Derfor er det riktig det som står i instruksjonsboka, men det holder ikke alltid. Av og til må filteret byttes, og det kan være ganske dyrt da det ofte er sammenbygget med en katalysator (Se ill. ovenfor) 20.000 – 30.000 kroner er ikke uvanlig ved et evt. bytte.

Det er også riktig at biler med DPF har billigere årsavgift. Lokalt slippes det jo ut mindre sotpartikler (som er fy, fy for de med astma etc.). Det var også de samme sotpartiklene som lagde svart røyk fra dieselbiler tidligere. Om man ser globalt på det – slipper biler med DPF ut mer av den svært kreftframkallende NOX-gassen enn biler UTEN dette filteret.

Så den differansen på årsavgiften er på ingen måte rettferdig. Det er vel i overkant optimistisk å tro at den settes ned igjen? Da har jeg mer tro på at man setter den andre opp slik at det blir likt.

Håper dette oppklarte litt for dere?

Del med Facebook-vennene dine


Les også: Vinn nye, komplette vinterhjul! Klikk her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: