Broom Benny på hjemmekontoret sitt   noen ganger kjører han
Broom Benny på hjemmekontoret sitt noen ganger kjører han "Spør Benny" herfra, selvfølgelig med kaffekoppen innen rekkevidde. (Foto: Camilla Christensen)

Denne mannen har svart på 5000 spørsmål om bil

Brooms bilekspert Benny Christensen har skaffet seg mange venner - og noen fiender.

– Jeg husker veldig godt den aller første gangen vi kjørte "Spør Benny" her på broom.no. Jeg var seriøst bekymret for at det ikke skulle komme inn noen spørsmål. Det ville jo ikke se særlig proft ut å annonsere nettmøte og så ikke ha noen spørsmål å svare på. Men den bekymringen kunne jeg spart meg for. Det haglet inn med spørsmål og slik har det fortsatt – heldigvis!

Brooms bilekspert Benny Christensen har rundet en aldri så liten milepæl denne uka. Nå har han svart på 5000 spørsmål om bil her på broom.no. Spalten hans "Spør Benny" har for lengst blitt et av de mest populære innslagene på nettsiden – og Benny har blitt hele Norges bilekspert.

Perfekt bakgrunn

Som så ofte ellers startet det som en tilfeldighet.

– Ja, vi var i gang med å prosjektere nettsiden vår og ganske tidlig kom det fram en idé om at vi måtte ha en form for spørsmål/svar-tjeneste. Det var jo ingen i Norge som tilbød det da, det er det vel forresten ikke nå heller. Vi grublet litt på hvordan vi best skulle løse det og så kom ideen om nettmøte tre ganger i uka opp. Det ballet litt på seg og plutselig var "Spør Benny" blitt til en egen seksjon, forteller Benny.

At det var nettopp Benny som fikk denne jobben er forresten ikke tilfeldig. Han er Broom-redaksjonens suverent mest kunnskapsrike og har en bakgrunn som gjør ham perfekt til oppgaven. Benny startet som bilmekaniker og var blant annet Norges eneste 3-stjernes Porsche-mekaniker. Senere har han hatt en rekke andre jobber innenfor bilbransjen, blant dem kundemottaker, verksmester og driftssjef, bilselger og daglig leder.

Debatten gikk høyt: – Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Alltid blitt spurt

– Og så begynte du plutselig å skrive?

– Ja, og det tror jeg ikke norsklæreren min på ungdomsskolen noen gang ville trodd! Det var egentlig ganske tilfeldig det også. Jeg var frilanser i bladet Autofil en periode og da Broom startet opp, fikk jeg et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Og dermed var jeg plutselig blitt biljournalist på heltid. Veldig moro!

– Men rollen som bilekspert er vel ikke helt ny?

– Nei, opp gjennom årene har jeg vært vant til å bli spurt om bil av venner og bekjente, ja ofte også folk jeg kanskje ikke kjente så veldig godt, men som ringte hver gang det var noe galt med bilen ... Sånn blir det jo gjerne når man jobber med noe. Jeg har alltid syntes det har vært moro å gi råd og nå er det altså en del av jobben min, det hadde jeg vel aldri trodd!

God kopp kaffe

– Hva er det beste med "Spør Benny" for din del?

– Det er at jeg kommer nærmere Broom-leserne og de som bruker nettsiden vår. Det gir meg et veldig godt bilde på hva folk er opptatt av og hva de lurer på. Dessuten har jeg fått veldig mye å bryne meg på – det er alltid moro. Og mange hyggelige tilbakemeldinger. Det setter jeg også stor pris på!

– "Spør Benny"-timen er et lite høydepunkt i arbeidsdagen for meg. Har et fast ritual på å lage meg en god kopp kaffe i forkant. Så setter jeg meg ned, logger på – og så går den neste timen som en røyk. ja det har ofte hendt at jeg plutselig oppdager at jeg har holdt på en halv time lenger enn planlagt. Blir gira, vet du. Og engasjert, det er veldig mange bra spørsmål som kommer inn.

Uheldig bileier: – Hva mer kan gå galt på denne bilen?

Hjelp Benny ...

– Er det mange som forsøker å sette deg fast?

– Å ja ... og det er selvfølgelig ikke noe problem! Det er veldig mye jeg ikke kan – og vi har veldig mange kunnskapsrike lesere. Jeg er veldig ydmyk på "ekspertrollen", jeg går absolutt ikke rundt og tror at jeg kan ALT om bil. Det lar seg jo rett og slett ikke gjøre.

– Heldigvis har vi Broom-forumet, der er det mange som også hjelper til. Og jeg er veldig glad for at vi etter hvert fikk opp tjenesten som heter Hjelp Benny å svare.Der ber vi Broom-leserne bidra og det er det utrolig mange som gjør. Jeg vil gjerne få sende en stor takk til dem! Vi var i en periode oppe i nesten 20.000 ubesvarte spørsmål, det har heldigvis minket kraftig!

Hvor sitter blinklysreleet?

– Ja, for du rekker ikke å svare på alle spørsmålene selv?

– Ikke sjans! Da måtte jeg ha sittet med dette 24 timer i døgnet, sju dager i uka. Det kommer jo inn spørsmål hele døgnet. Derfor må jeg konsentrere meg om å ta unna mest mulig av det som kommer inn underveis i nettmøtet – og så en del av alt det som ligger der fra før. Får dårlig samvittighet noen ganger fordi jeg gjerne skulle både svart flere og kanskje gitt lengre og mer omfattende svar. Men som sagt: Da hadde jeg ikke rukket å gjøre noe annet enn dette.

– Hva er det særeste du har svart på?

– He, he, der er det mye å ta av! Det er jo veldig individuelt hva som er sært. Men jeg husker vi en gang laget en sak på et spørsmål jeg fikk angående 1995-modellen av Hyundai Sonata – nemlig hvor kjørelysreleet sitter på den. Rimelig sært for mange kanskje, men den bilen har jeg både eid og skrudd mye på, så det var ikke veldig sært for meg.

– Ja, hvor sitter det???

– På innerskjermen på høyre side i motorrommet. En sort firkantet, litt flat boks på ca. 10 x 10 cm. He he.

Benny tok den på strak arm – les saken her:

Sinte selgere

– Hva er det mest vanlige spørsmålet du får?

– Det gjelder råd om bilkjøp. "Bør jeg kjøpe denne bilen?", "Hva bør jeg styre unna", "Hva bør jeg se opp for". Variasjoner rundt dette. Ikke alltid lett å svare helt konkret på, men jeg gjør så godt jeg kan. Og det er veldig hyggelig når jeg i etterkant får mail fra folk som har fulgt rådet mitt og er strålende fornøyd med bilen din.

– Hva med sinte selgere av biler du har frarådt folk å kjøpe?

– He, he. Jeg har nok fått meldinger fra noen av dem også, men det tåler jeg. Bil handler jo ofte om sterke følelser og jeg har helt sikkert tråkket på noen tær etter hvert. Sånn må det nok bare være.

Egen bruktbilskole

– Og nå er det neste målet å svare på 10.000 spørsmål?

– Ja, jeg håper da virkelig at vi skal komme dit! Vi er forresten i gang med å sette opp en helt ny seksjon her på broom.no som skal hete Bruktbilskolen. Der skal vi samle tips og råd, erfaringer og undersøkelser rundt bruktbil.

– Det blir et lite supplement til "Spør Benny". Men selve spalten skal selvfølgelig fortsette, kjenner allerede at jeg gleder meg til mandag klokken 12 jeg.

Dette lurer mange på: Hva er fallgruvene når du skal importere bruktbil?

Blitt kjendis?

– Helt til slutt – det ryktes at du har blitt litt kjendis på grunn av "Spør Benny"?

– He, he. Jo, jeg har opplevd en del ganger at fremmede folk har kommet bort og spurt "Er ikke du han som kan så mye om bil?".

– Ja, hva svarer du da?

– Da er jeg ubeskjeden nok til å si at det er meg, det ville jo være for dumt å si nei, også. Men som sagt: Jeg er veldig ydmyk på denne "ekspertrollen". Det er selvfølgelig mange som kan mer enn meg om veldig mange ting. Jeg bare gjør så godt jeg kan, jeg. Og så har jeg det veldig moro mens jeg driver med det, da skal man ikke klage!

Del med Facebook-vennene dine

Ta en titt selv – her finner du hele arkivet fra "Spør Benny"