Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?

"Alle" mener han skal velge den. Men salgssjefen er i tvil. Les svarene:

Mercedes C klasse er drømmebilen til noen   mens andre heller vi ha kjøpe noe annet.
Mercedes C klasse er drømmebilen til noen mens andre heller vi ha kjøpe noe annet.

Hvor mye skal du bry deg om hva omgivelsene tenker når du velger bil?

Det spørsmålet tipper vi mange kjenner seg igjen i – og det er akkurat det Broom-leseren "nybakt salgssjef" lurer på.

Han har bedt om innspill og råd i Broom-forumet – møtestedet for alle de tusenvis av bilinteresserte som er innom broom.no hver dag.

Her kan du lese hans innlegg og svarene som har kommet så langt. Og etterpå vil vi naturligvis ha din mening om saken:

Nybakt salgssjef

Hei! Henvender meg til andre bilinteresserte her med et dilemma jeg har. Det er jo egentlig snakk om et luksusproblem da jeg endelig har steget nok i gradene til å oppfylle en gammel drøm, nemlig å få firmabil!

Firmaet vil helst at vi skal kjøpe Mercedes (spør meg ikke hvorfor, kanskje er det noen som synes det tar seg best ut på parkeringsplassen) og for meg blir det da i så fall en C stasjonsvogn. Har prøvd den og ble litt skuffa. Har og prøvd VW Passat og Opel Insignia og særlig Opelen imponerte meg på mange måter. Mercedesen virker litt billig i forhold, det skyldes naturligvis også at det er snakk om en ganske ribbet C klasse, mens jeg kan ha mye utstyr på de to andre. Kolleger og venner jeg har snakket med er nesten entydige på at jeg MÅ velge Mercedesen, jeg lurer nesten på om jeg er rar som ikke har lyst på den bilen

Er det noe galt med meg som heller vil ha noe annet? Noen andre forslag til bil? Jeg må holde meg under en halv million, helst med litt margin også.

Anders

Under en halv million ville jeg prøvd V60. Da kan du få den med D3/T4 motor med automatgir og R-Design, og i rød får du da den tøffeste bilen i gata. Er enig i at en ribbet C-klasse kan føles litt enkel. I hvert fall hvis du ikke kan skaffe en med avantgarde/AMG pakke. Alternativet da er classic, med en stygg plastgrill og små felger, gjerne med stoffseter og mange plastdeksler rundt om i interiøret hvor det kunne vært en spennende knapp, hadde en bare tatt seg råd til det ...

500.000 gir deg heller ingen fullspekket V60, du må nok klare deg uten navi, telefon, stor stereo, driver supportpakke etc. Skal du ha alt dette innen ditt budsjett, må du ned på en 115 hk drivE, som igjen blir litt i daffeste laget for min del ... Forskjellen fra en C-klasse er at du ikke trenger alt dette for at den skal føles eksklusiv. Velger du en av de tre største utstyrspakkene (Summum/R-Design/Ocean Race) får du med skinnseter og det meste annet du trenger for å få en bil som skiller seg fra de andre på firmabilparkeringa. I hvert fall med R-Design, som kommer med et utrolig tøft styling-kit og 18" felger.

Du kan jo også se på Mini, hvis du da ikke skal bruke bilen som familiebil ... Clubman ("stasjonsvogn"-utgaven) får du i Cooper S versjon med 184 hk for rundt 450.000, så da har du jo råd til litt snacks også (men ikke mye, da Mini eies av BMW, som vet en ting eller to om å ta seg betalt for ekstrautstyr).

Spennende nykommer: Klikk her for å lese testen av V60

Broomlebassen

Legger med prisliste på Volvo V60, mitt soleklare valg i denne prisklassen:

http://www.volvocars ... 11_8_26/V60.pdf

Som du sier vurderer du Opel Insignia, flott bil men u.t. er skeptisk til Opel grunnet dårligere erfaring tidligere av selgere og elendig kundebehandling. Dette er hva Forbrukerrådet har å si om Opel bl.a. i forhold til garantiordningen (bare en liten advarsel):

http://www.tv2.no/un ... ar-3614910.html

Hilsen Broomlebassen

Del med Facebook-vennene dine

joakim

Ser ikke pent ut på plassen om alle bilene er like. Ford-mann som jeg er ville jeg valgt en Mondeo Premium med 2,0TDCi 140hk. Den koster ca. 400.000 før ekstra utstyr. Men du kan da ta med mye utstyr. Opel Insignia er også pene biler. Men noe dyrere. V60 er heller ikke så dumt valg pen og god bil

Swe

Jeg har prøvd V60 med DRIVe, og jeg må si at til å være en 1.6 diesel på bare 115 hk og hele 270 nm fremstår denne som sprek (til 115hk å være altså – alt er relativt). Nå står det jo ingenting om hvilke motoralternativer det er i Mercedesen og Opelen, men den mest solgte modellen av C-klasse er 180 CDI med 1.8l, 120 hk og 285 nm, mens den mest solgte Insigniaen er med 2.0 110 hk og 230 nm.

Om dette er bilene det står om, så vil jeg ikke si DRIVe er noe tråkiere en "konkurrentene". Tar man da med i beregningen forbruket på bilene som er 0,5 på kombinert på Merca og Opelen, mot Volvo sin 0,43, så kommer den ikke hakkende gale ut.

Selv har jeg hatt Opel (2007-modell Zafira), og det skal jeg ikke ha igjen! Utrolig mye tull og elendig service. Mini Clubman har jeg ikke prøvd, men har prøvekjørt Mini Cooper og Mini Countryman S, kjekke småbiler med ett hjul i hvert hjørne. Go kart godkjent for veien og + for utrolig kult interiør! Men var mye dekkstøy og sporing på begge. Hadde blitt Merca eller Volvoen på meg!

Pinlig testtabbe: Les hvorfor Broom-Benny plutselig sto bom fast med Countryman

Anders

Du kan jo leke deg rundt med Volvos konfigurator og finne fram til din drømmebil. Ja, selvfølgelig er drivE'n mer enn tilstrekkelig i det bilhelvetet vårt moderland faktisk er, men har du først råd til en D3- eller T4-motor, ville jeg ikke nølt et sekund. Ikke minst også fordi du ikke får Volvo's gode Powershift-automatkasse til drivE'en.

Av de to tror jeg faktisk jeg ville valgt bensinmotoren, men det får du gjøre som du vil med. Den koster nøyaktig det samme som D3 motoren med 163hk, men bruker naturligvis litt mer (0.76 mot 0.62). Men T4 (som du også får i biodrivstoffversjon med samme ytelser og pris) er igjen ørlittegrann sprekere (180 hk, et par tideler raskere til 100 og 5 km/t ekstra på toppen).

Guest69

For 500 000,- får du en velutstyrt BMW 3-serie! Utgående modell (Touring) selges nå med heftige avslag. Kjøpte selv en i sommer med aut/nav/skinn+++ for 475 000,-. Denne gir samme status som Mercedes, men gir mer for pengene. Spør du meg er det en klart bedre og mer spennende bil også!

Kjøreglad familiebil: Les testen av BMW 320d her:

Unicorn

Ta en titt på Peugeot 508. Her får du en 163 hk diesel med automat, og mye utstyr til under 500 k. Du får utrolig mye bil for pengene, og jeg kan absolutt anbefale at du tar deg en prøvetur i denne flotte bilen.

Passateier

Fint å se at det er flere som tenker slik. Jeg var i litt samme situasjon for to år siden og holdt på og kjøpe Audi A4 som naturligvis er en veldig fin bil, men som egentlig var for trang for oss pluss at firmabiltaket ikke tillot firehjulstrekk. Gikk en runde til og endte på Passat 4Motion med alt utstyr. Kanskje litt mindre status i gata og på parkeringsplassen men hva så?

For så vidt tilfeldig at det ble Passat jeg kunne like gjerne kjøpt Mondeo eller insignia, men poenget er det samme.

Swe

Status? Er det det han skulle kjøpe seg da? Var det ikke bil han skulle ha?

Del med Facebook-vennene dine

Nå vil vi høre din mening:

Klikk her for å lese alle innleggene og bli med i debatten: