De Lorean: Gjør comeback som elbil
Bilen fra "Tilbake til fremtiden" skal få enda et nytt liv.
To ting sørget for å gjøre John Z. De Loreans sportsbil legendarisk:
Det ene var det korte og meget turbulente produksjonsløpet i 1981 og 1982, før det hele endte i en om mulig enda mer turbulent konkurs, og med personlig ruin for opphavsmannen. Det andre var bilens medvirkning i rollen som en tidsmaskin i "Back to the Future"-filmene.
Hjertet i tidsmaskin-bilen som ga kraft til å bevege seg i tid var en "flux capacitor", en mystisk, atomdrevet sak hvor man kunne se elektriske lysbuer forme en "y" på et display, for øvrig et instrument som filmnerder verden over har moret seg med å bygge modeller av i ettertid.
Og elmotoren i De Lorean skal bygges av et selskap som heter "Flux Power"!
Les også: Fremtidsbilen er veteran - les den utrolige historien
Som noen vil huske har hele det enorme lageret av reservedeler til De Lorean-bilene endt opp hos De Lorean Motor Company i byen Humble, Texas. De har ingen tilknytning til John Z´s gamle familiebedrift, men har startet med delesalg, restaurering og til og med nybygging av biler basert på det gamle reservedel-lageret.
Ikke i enorm skala, men "menigheten" rundt disse bilene har vært stor nok til at businessen har klart seg rimelig godt siden de etablerte det nye selskapet og kjøpte opp rubb og stubb av deler helt tilbake i 1997.
Nå har de altså fått ideen om å lage elbil av De Lorean DMC 12-modellen.
Historie full av motsigelser
Mens bilen var ny og "spilte" tidsmaskin på film, var den motorisert av en gammeldags og mer beryktet enn berømt fransk V6-motor, som vi blant annet kjente fra Volvo 260-serien. Nå, når den strengt tatt er blitt veteran, men fremdeles ser futuristisk ut, skal den altså relanseres som fremtidsrettet elbil.
Og amerikanere ville vel ikke vært amerikanere om de ikke skulle gjøre et poeng ut av slike kuriositeter.
Les også: Marthin realiserte drømmen om egen De Lorean
Dermed har produsenten i California som skal levere det elektriske drivverket til bilene, laget et eget selskap for dette. Og det er sikkert flere enn amerikanerne selv som synes det er utrolig kult at hjertet i den elektriske fremtidsbilen kommer fra en leverandør som heter "Flux Power".
Produksjonen av nye biler hos De Lorean i Texas har de siste årene skjedd med gamle, men ubrukte originaldeler, såkalt "new old stock" eller NOS, og noen nyproduserte med forbedrede egenskaper. Chassisene har også blitt forbedret, og kundene har kunnet velge moderne og langt bedre motorer enn den gamle sekseren.
I det ellers klassiske interiøret har man også kunnet nyte moderne tilskudd som digitalradio, iPod-tilkobling, navigasjon og diverse annet.
Oppgradert "veteranbil"
Det er en slik moderne, men likevel klassisk utseende DMC 12 som også er basis i elbil-prosjektet. Modellen kommer til å bli hetende De Lorean DMC 12-EV, der forkortelsen for "electric vehicle" altså kommer i tillegg til den opprinnelige modellbetegnelsen.
En prototype er utviklet av De Lorean i samarbeid med tidligere nevnte Flux Power og en annen elbilutvikler ved navn Epic EV, og ble sist uke vist frem og demonstrert på De Loreans "open house"-event på fabrikkanlegget i Humble, Texas. Der var eiere, drømmere og generelle De Lorean-fans samlet til treff, seminarer og moro gjennom hele helgen, og mottagelsen og entusiasmen skal ha vært storartet.
Les også: Her er bilene med de aller rareste dørene
Jalopniks utsendte prøvekjørte bilen, og rapporterte om en velfungerende bil med en elmotor og en batteripakke som tilsvarer 260 hestekrefters effekt, og som skal få en rekkevidde på mellom 70 og 100 miles - eller 112 til drøyt 160 kilometer.
Ingen sinke i trafikken
Toppfarten oppgis til 125 miles per hour, drøyt 200 kilometer i timen, og aksellerasjonstid helt ned til 4,9 sekunder fra 0 til 96 kilometer i timen.
Denne første prototypen skal være basert på likestrøm-teknologi, men dette skal visstnok byttes ut med vekselstrøm innen bilen er klar for salg i 2013. Eldrift-komponentene skal ha gjort bilen 90 kilo tyngre enn den var med tradisjonell motor, men det skal ha blitt oppveid av chassis-modifikasjoner i regi av Epic EV.
I tillegg gjør plassering av batteripakken at vektforholdet i bilen blir langt bedre enn det i sin tid var da den overarbeidede, drikkfeldige og ikke særlig pålitelige V6-motoren sørget for fremdriften.
Les også: Bilselger Stein Ove er glad for at ingen ringer...