Legen mener de vitaminene og mineralene kroppen trenger bør komme gjennom frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, melkeprodukter, kjøtt og fisk   ikke piller og kosttilskudd. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Legen mener de vitaminene og mineralene kroppen trenger bør komme gjennom frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, melkeprodukter, kjøtt og fisk ikke piller og kosttilskudd. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Forsker advarer:
Vitaminer kan gjøre deg syk

Forskning viser at høye doser vitaminer ikke forebygger sykdom – heller tvert imot.

Nye forskningsrapporter viser høyere dødelighet blant personer som tar vitamintilskudd sammenlignet med personer som ikke tar tilskudd. New York Times skriver at tilskudd av antioksidanter og enkelte vitaminer i store doser er forbundet med høyere dødelighet og økt fare for visse typer kreft.

– Vitaminer bør komme fra maten. Helseeffekten kommer når vitaminer, mineraler og plantestoffer i maten virker sammen. Et komponent som virker alene kan øke sykdomsfaren, sier Berit Nordstrand til God morgen Norge.

Les også: Dette er den farligste hyllen i kjøleskapet

Øker faren for kreft

Nye studier gjengitt i The Journal of the American Medical Association viser at vitamin E og selen øker faren for prostatakreft. En annen studie viser en høyere dødelighet blant eldre kvinner som brukte multivitaminer sammenlignet med dem som ikke tok vitamintilskudd.

De nye funnene er de siste i en lang serie skuffende resultater som viser at høye doser vitaminer ikke forebygger sykdom – heller tvert imot, skriver New York Times.

Fraråder vitaminer og kosttilskudd

Den norske Olympiatoppen har alltid oppfordret idrettsutøvere til å dekke sine behov for vitaminer og mineraler gjennom et godt og variert kosthold som gir tilstrekkelig energi og fraråder generell bruk av kosttilskudd med unntak av tran.

Berit Nordstrand henger seg på Olympiatoppen, og anbefaler ingen å ta vitamin- og kosttilskudd dersom de ikke har vitaminmangel.

– Vitamintilskudd kan ikke erstatte ren mat. De vitaminene og mineralene kroppen trenger bør vi få gjennom frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, melkeprodukter, kjøtt og fisk, sier overlegen.

En travel hverdag er, ifølge Nordstrand, ingen unnskyldning.

– Forsyn deg fra saltatbaren på jobben. Bytt ut kjeks med frukt og grønt som møtemat. Ha en snack i vesken bestående av nøtter og sjokolade for å få næring i farta, anbefaler hun.

Få kickstarten kjendisene sverger til

Start morgenen med en super smoothie

C-vitaminmyten

Nå i forkjølelsestider er det mange som sverger til C-vitaminer i pilleform.

– Unødvendig, mener overlegen.

Ifølge Nordstrand finnes det ingen dokumentasjon på dette. Tvert imot er det godt dokumentert at det ikke hjelper. Dette er det gjort mange studier på, både når det gjelder jevnt tilskudd av vitamin C året rundt, og behandling av forkjølelse med ekstra vitamintilskudd.

Heller ikke ifølge Apotek1 finnes det forskning som dokumenterer at store doser vitamin C forebygger forkjølelse.

– Ingen mirakelpille kan erstatte ren mat. Spis sunn mat for å styrke immunforsvaret, er Nordstrands beste råd mot høstforkjølelsen.

Dette gjør du når forkjølelsessymptomene kommer